torsdag 16 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Malmöföretag i avtal med Berlingske

|  
|  

Efter förra sommarens avtal med Dagens Nyheter går nu mjukvarubolaget Factlab i Malmö utomlands. Danmark och Norge står på tur – och denna gång heter samarbetspartnerna Berlingske Tidende och Aschehoug.

Factlab har tagit fram en tjänst som kan sammanställa offentliga databaser och göra det enkelt att söka, jämföra och bearbeta data om allt från löneläget i kommuner till alkoholkonsumtionen i Andorra. I dagarna lanseras en ny version av programmet, med ett mer grafiskt användargränssnitt. Bakom designen står bland annat webbyrån Good Old.

Från att tidigare ha varit en betaltjänst är Factlab numera gratis och bolagets intäkter kommer från sponsorer som använder Factlabs tjänster i kampanjer och liknande. Sedan starten har Factlab gått med stadig, om än blygsam, förlust. Men nu ser VD Peter Andersson att kassaflödet är positivt och vinsten kan bli upp mot 2,5 miljoner kronor under nuvarande räkneskapsår.

Lanseringen i Danmark och Norge, som görs med Berlingske respektive förläggaren Aschehoug, kan följas av ytterligare utlandssatsningar.

— Vi för samtal också i Tyskland, Brasilien och med New York Times i USA, säger Peter Andersson som tillsammans med sin bror Mikael Andersson äger två tredjedelar av Factlab.

Den sista tredjedelen ägs till största delen av en schweizisk bank sedan ett tiotal mindre ägare delvis köptes ut förra sommaren. Fyra personer är anställda i bolaget.

Joel Lyth

Efter förra sommarens avtal med Dagens Nyheter går nu mjukvarubolaget Factlab i Malmö utomlands. Danmark och Norge står på tur […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår


  • Han vill sätta ny standard i filmindustrin

    Rodrigo Gomez från Malmö tror sig ha löst ett av filmindustrins stora problem: att transportera filmfiler. Efter pilotprojekt med Amazon Studios siktar han på att bli standard i branschen – globalt.

  • Niklas Agevik ny vd på Bimobject

    Efter chefskarusellen i Malmöföretaget Bimobject har styrelsen utsett Niklas Agevik till ny vd. – Det har funnits en rörig historik, men nu är målet ett långsiktigt samarbete, säger ordförande Pia Engholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer.