Venatechs idé är ett bredbandsnät där bara en del av användarna är uppkopplade med en fysisk kabel. Dessa användare får första tjing på bredbandet men med hjälp av bolagets egenutvecklade trådlösa router delar de med sig av överbliven kapacitet till andra användare inom räckhåll. Dessa har i sin tur en likadan router som kan skicka vidare signalen till andra användare längre bort, och så vidare.
Bandbredden sjunker efterhand då signalen försvagas, men två-tre hopp mellan olika användare ska funka fint, menar Venatechs VD och grundare Björn Smedman. Ju fler abonnenter nätet täcker, desto billigare kan månadskostnaden bli för var och en, samtidigt som abonnenterna kan nå det trådlösa nätverket även utanför sina egna hem.
Men idén bygger samtidigt på en kritisk massa av kunder inom ett geografiskt begränsat område.
— Vi siktar bara på att nå de tio procent av befolkningen som bor i tätast bebyggelse. I de områdena behöver vi cirka fem procent av alla bredbandskunder för att få ett heltäckande nät, säger Björn Smedman.
Först ut är området runt Möllevångstorget i Malmö, där Venatech fått 200.000 kronor av Tillväxtverket och Region Skåne genom programmet Produktutveckling i skånska företag för att få fart på det hela. Inom tre månader hoppas Björn Smedman ha fått in över 500 kunder i området, vilket räcker för att täcka in det med Venatechs nät.
Venatech grundades 2005 som ett konsultbolag men sysslar sedan två år tillbaka huvudsakligen med att utveckla det trådlösa bredbandsnätet under namnet Myfi.net. Bolaget är självfinansierat och sysselsätter fyra personer.
Erik Olausson