Pollux Gamelabs i Köpenhamn börjar knappt två år efter starten bli klara för en global lansering av sitt första spel, Pollux Lost Empire. Senast på E3-mässan i Los Angeles i maj sker den officiella lanseringen, som är säkrad av den världsomspännande distributören Strategy First.
Spelet, ett rymdspel som går ut på att erövra planeter, kan dock dyka upp tidigare än så i butikerna. De sista detaljerna i utvecklingen av den första versionen avslutas nämligen under nästa månad.
— Vi har själv finansierat allt i spelutvecklingen tills nu, när den första färdiga versionen – alfaversionen – överlämnas till Strategy First, som står för både distribution och test. När de är klara med en marknadsföringsplan får vi, grundat på förväntad försäljning, lite kapital av dem. Hur mycket det blir får vi vänta och se, säger Søren Petersen Bisgaard, VD på Pollux Gamelabs.
Firman har åtta heltidsanställda, men totalt tjugo animatorer, författare, grafiker och programmerare är knutna till verksamheten.
Pollux Gamelabs har kontor på IT-inkubatorn 5te i Ørestad och får på E3-mässan sällskap av grannen ZeitGuyz, som Rapidus i måndags berättade har planer på att landa 35 till 50 miljoner danska kronor till sitt spel.