Medicinteknikbolaget Jolife på Ideon i Lund växte explosivt under 2005. Men januari i år var ännu bättre. Företaget sålde under månaden fler hjärtmassageapparater än under hela förra året.
486 exemplar av Lucas, en maskin för mekanisk hjärtmassage, såldes under 2005, jämfört med 84 föregående år. Då, liksom i januari i år, var det främst ambulansorganisationer i England, Holland och Sverige som efterfrågade produkten i allt större utsträckning.
— I slutet av 2005 ändrades de internationella riktlinjerna för livräddning till att inte defibrillera först, utan att ge kompressioner först. Det hjälper oss, säger VD Erik von Schenck.
Jolife omsatte 19,4 miljoner kronor under 2005, en dryg fyrdubbling från 3,9 året innan. Dock ökar bolaget sin förlust till 19 miljoner från 16,8 under 2004.
— Vi håller fortfarande på med produktutveckling och forskning. Styrelsen och ägarna har beslutat att accelerera utvecklingen även under innevarande år. Under 2005 har vi också lagt pengar på att lansera produkten i alla Västeuropeiska länder, tidigare fanns vi bara i England och Sverige, säger Erik von Schenck.
Två av huvudägarna, CapMan och InnovationsKapital, investerade i höstas femton miljoner kronor i bolaget. Pengar, som tack vare den goda försäljningen, nu tar bolaget en bit in på den kommande hösten. Vid sidan av den tredje huvudägaren, Lars Sunnanväder, har 50 privatpersoner andelar i Jolife. 17 personer är anställda på företaget, som har Semmy Rülf som styrelseordförande.