fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Mærsk Datas jakt på webbexperter lyckades

Mærsk Data, som är ett dotterbolag inom A. P. Møller-gruppen, har efter en månad med den största jakten på webbexperter i Mærsk Datas historia – och troligen en av de största rekryteringskampanjerna i Danmark – lyckats att locka 50 unga webbexperter som kan det senaste inom webbtekniken.

— Det var svårt, eftersom de flesta redan sitter på andra jobb, berättar Mærsk Datas informationschef, Marie Louise Arenfast.

Som kuriosa medför kampanjen att Mærsk Data nu försöker komma med i Guinness Rekordbok för största annonsbanner på 1.200 kvadratmeter, som fram till för två veckor sedan hängde på byggnadsställningarna utanpå Mærsk Datas nya huvudkontor i Köpenhamn.

Dessutom har det förekommit 125 billboards i Danmark, varav 90 i huvudstaden, och andra otraditionella inslag som radioreklam på popkanalerna Voice och Uptown samt utdelning av chokladgrodor och vykort.

Kampanjen, som kostat nära 1,2 miljoner danska kronor, resulterade i 275 ansökningar. Hittills har 15 personer anställts och ytterligare 15 personer ska i augusti på tre månaders webbcollege hos Mærsk Data. De resterande 20 nya webbexperterna finns än så länge i högen med ansökningar.

— Det har gått ganska bra, konstaterar Marie Louise Arenfast, som påpekar att lockbetet snarare varit framtidsutsikter än högsta löneläget.

För Mærsk Data är kampanjen både en lösning på ett akut personalproblem, som gäller för hela IT-branschen, och en signal om att Mærsk Data expanderar. På tre år har Mærsk Datas omsättning mer än tredubblats till 1,7 miljarder danska kronor under 1999.

Mærsk Data, som är ett dotterbolag inom A. P. Møller-gruppen, har efter en månad med den största jakten på webbexperter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott.