fredag 13 september 2024

inloggad som

Mærsk Datas jakt på webbexperter lyckades

Mærsk Data, som är ett dotterbolag inom A. P. Møller-gruppen, har efter en månad med den största jakten på webbexperter i Mærsk Datas historia – och troligen en av de största rekryteringskampanjerna i Danmark – lyckats att locka 50 unga webbexperter som kan det senaste inom webbtekniken.

— Det var svårt, eftersom de flesta redan sitter på andra jobb, berättar Mærsk Datas informationschef, Marie Louise Arenfast.

Som kuriosa medför kampanjen att Mærsk Data nu försöker komma med i Guinness Rekordbok för största annonsbanner på 1.200 kvadratmeter, som fram till för två veckor sedan hängde på byggnadsställningarna utanpå Mærsk Datas nya huvudkontor i Köpenhamn.

Dessutom har det förekommit 125 billboards i Danmark, varav 90 i huvudstaden, och andra otraditionella inslag som radioreklam på popkanalerna Voice och Uptown samt utdelning av chokladgrodor och vykort.

Kampanjen, som kostat nära 1,2 miljoner danska kronor, resulterade i 275 ansökningar. Hittills har 15 personer anställts och ytterligare 15 personer ska i augusti på tre månaders webbcollege hos Mærsk Data. De resterande 20 nya webbexperterna finns än så länge i högen med ansökningar.

— Det har gått ganska bra, konstaterar Marie Louise Arenfast, som påpekar att lockbetet snarare varit framtidsutsikter än högsta löneläget.

För Mærsk Data är kampanjen både en lösning på ett akut personalproblem, som gäller för hela IT-branschen, och en signal om att Mærsk Data expanderar. På tre år har Mærsk Datas omsättning mer än tredubblats till 1,7 miljarder danska kronor under 1999.

Mærsk Data, som är ett dotterbolag inom A. P. Møller-gruppen, har efter en månad med den största jakten på webbexperter […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Kjell-toppens plan för att nå miljardmålen

    Aktieägarna kräver ökad lönsamhet och bolaget är långt ifrån sitt omsättningsmål. Utmaningarna hopar sig, men Kjell & Companys vd Andreas Rylander vet vad som måste göras för att leva upp till förväntningarna.

  • Dug räddar kassan

    I ett år har Helene Nielsen varit vd för potatisdrycksföretaget Dug, tidigare Veg of Lund. Nu har hon städat, renodlat och sparat. Men en sinande kassa måste nu fyllas. Det ser hon ut att klara, men det blir dyrt.

  • Skånsk startup backas av namnkunniga investerare

    Saas-bolaget Squidler i Malmö har säkrat en ängelfinansiering med kända skånska namn bland änglarna. Målet är att bli ledande inom kvalitetssäkring av webbplatser med hjälp av autonom testteknik.

  • Invent Medic förvärvar med skral kassa

    Kvinnohälsobolaget Invent Medic i Lund flaggar för både en nyemission och ett bolagsförvärv. Vd Anna Lindström siktar på ett positivt kassaflöde redan i år.