Danska Neupart & Munkedals USA-satsning har överträffat alla förväntningar. Företaget, som är inriktat på Internet-säkerhet, kapar nu tidsplanerna med upp till ett halvår för att dra nytta av det stora intresset för säkerhetsfrågor.
Inom ett par veckor öppnas företagets andra USA-kontor i Boston. Det skulle egentligen inte ha skett förrän till sommaren. Ett tredje kontor på västkusten, troligen i San Francisco, öppnas före sommaren i stället för under hösten. Dessutom flyttas huvudkontoret från forskarparken Symbion i Köpenhamn till New York före sommaren. Samtidigt blir Neupart & Munkedal ett amerikanskt företag och ska ändra namn i USA till något som är lättare att uttala på engelska.
I början av nästa år räknar VD Ulf Munkedal med att verksamheten är större i USA än i Europa. Kontoret i Köpenhamn blir i framtiden europeiskt huvudkontor. Därifrån ska de första stegen in i Tyskland och Benelux-länderna tas. I London öppnas ett eget kontor inom en månad.
För att klara den snabba expansionen i USA behövs mer pengar. I januari fick man in tio miljoner danska kronor i venture capital från 2M Invest, som sedan dess äger 20 procent av företaget. Den här gången rör det sig om tio miljoner dollar. Kontakter finns bland annat med en av USAs ledande Internetleverantörer, uppger Ulf Munkedal utan att vilja säga företagets namn.
— Det är viktigt att få in amerikanska pengar för att bli erkänt som ett amerikanskt företag. Dessutom får vi tillgång till nätverk för att bygga allianser och rekrytera nya medarbetare, säger Ulf Munkedal.
Det är också bra att ha amerikanskt kapital i ryggen inför en kommande Nasdaq-notering. Ulf Munkedal räknar med en notering i början av nästa år, vilket är ett år snabbare än de tidigare planerna.
Neupart & Munkedal har funnits i två och ett halvt år och går med vinst. Deras huvudprodukt är Secure Scan, en automatiserad kontroll av säkerheten på webbplatser. Testet kan beställas via Internet av återförsäljare runt om i världen. Testkörningen tar ungefär ett dygn att utföra.
— Behovet av säkerhetsexperter är stort, men det finns inte tillräckligt med folk. Vi har automatiserat den mänskliga faktorn, som är den knappa resursen, och därmed gjort säkerhetstesterna skalbara, säger Ulf Munkedal.
Företaget säljer inga säkerhetslösningar, utan pekar bara ut hålen i säkerhetssystemen. På så vis menar Neupart & Munkedal att de alltid kan utföra oberoende tester.
Under e.com på Malmömässan 28-30 mars kommer Neupart & Munkedal att demonstrera sitt säkerhetstest för webbplatser.
[Neupart & Munkedal har senare bytt namn till Vigilante.]