lördag 23 november 2024

inloggad som

Sigma inleder storsatsning på e-handel efter köpet av ReklamKompaniet

Förra månadens köp av ReklamKompaniet No1 i Helsingborg innebär startskottet för IT-konsultföretaget Sigmas storsatsning på e-handel. Inom kort räknar Sigma med att kunna presentera ytterligare några förvärv för att stärka affärsområdet e-solutions.

Diskussioner och förhandlingar pågår just nu med en rad företag framför allt i Köpenhamn, men även i Malmö och Helsingborg kan uppköp bli aktuella. I Köpenhamn letar Sigma uppköpskandidater inom områdena marknadsföring och grafisk verksamhet.

En eller flera affärer ”ligger väldigt nära” uppger affärsenhetschef Alf Dahl i Sigmas koncernledning för Rapidus.

— Jag jobbar varje dag med detta och kan vi göra avslut inom en vecka är det bara bra. Den här veckan träffar jag fem företag, men det innebär inte att jag vet att vi kommer i mål. Vi kommer att handla det som ger en rimlig affär, säger han.

ReklamKompaniet No1 är en reklambyrå inriktad på interaktiv marknadsföring. Företaget kommer nu att leda Sigmas ökade fokusering på e-handel.

— Vi har tidigare inte haft det lokomotiv som krävs för att dra den här affärslinjen. Det har vi nu. ReklamKompaniet No1 kommer att leda Sigmas e-handelssatsning i Sydsverige och Danmark, säger Alf Dahl.

Parallellt med en bred satsning i Danmark inriktar sig Sigma Integra i Malmö på B2B-lösningar (business to business) medan koncernens verksamhet i Helsingborg kommer att vara mer inriktad på slutkonsumenter. Ett exempel på konsumentinriktad marknadsföring är olika former av kundklubbar och kundmedlemskap som allt fler företag använder sig av för att locka och behålla sina kunder.

Förutom förvärv räknar Sigma även med att rekrytera ny kompetens på vanligt sätt för att möta den förväntade efterfrågan inom e-handelsområdet framöver.

ReklamKompaniet No1 har i dag omkring 20 anställda och rekryterar för tillfället mycket aktivt. Alf Dahl på Sigma räknar med att antalet anställda i ReklamKompaniet No1 kan ha fördubblats till årsskiftet och att företaget fortsätter att växa kraftigt under överskådlig tid.

Nestlé, Findus, Levi Strauss i Norden och Zoégas finns bland kunderna hos ReklamKompaniet No1.

Sigmas omsättning var förra året nära 1,5 miljarder svenska kronor, vilket var en ökning med 65 procent jämfört med året före. Vinsten efter skatt var 72,6 miljoner kronor. Aktien handlas på Stockholmsbörsens O-lista.

Förra månadens köp av ReklamKompaniet No1 i Helsingborg innebär startskottet för IT-konsultföretaget Sigmas storsatsning på e-handel. Inom kort räknar Sigma […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad