Internetkonsulten Icon Medialab i Köpenhamn kommer troligen att behöva växa mer än de 100 procent som är koncernens uppställda mål för år 2000.
Bakgrunden är att Thor Munck Birkmand, chef för Köpenhamnskontoret, tror på ett rejält genombrott för Internet i Danmark under året. Då gäller det för Icon att hänga med för att inte tappa marknadsandelar.
Hittills har expansionen i Danmark skett genom organisk tillväxt, men enda sättet att klara en snabbare tillväxt är genom uppköp.
— Uppköpstankarna börjar bli realistiska, eftersom vi har ett behov av att stärka kompetensen över hela linjen. Men det handlar då om specialister. Icon köper inte upp små webbyråer som kan lite av varje. Vi behöver spetskompetens, säger Thor Munck Birkmand, utan att vilja precisera närmare när under året ett första uppköp kan bli aktuellt.
— Internetmarknaden har hittills varit lite mindre utvecklad i Danmark, men de sista tre, fyra månaderna har hela dot.com-diskussionen exploderat. Vi har sett politiska utspel för en progressiv Internet-politik. Inom ett halvår tror jag att Danmark kan komma mycket långt, säger Thor Munck Birkmand.
Han menar att genombrottet kommer när danskarna tar steget från att bara använda Internet till information och kommunikation och i stället börjar e-handla. Först då kommer nätets stora fördelar till sin rätt.
Icon Medialab startades i Stockholm 1996 och öppnade filial i Danmark hösten 1998, genom uppköp av företaget Electric Farm med sju anställda. I dag arbetar 75 personer vid det fyra våningar stora kontoret alldeles vid flygbåtsterminalen i Köpenhamn.
I januari köpte Icon Medialab upp Multimedia Productions, numera Icon Syd, i Malmö. De båda kontoren i Malmö och Köpenhamn kommer att fortsätta drivas separat, men samarbetet ska öka successivt för att dra nytta av de skillnader i kompetensinriktning som finns.
Bland Köpenhamnskontorets större kunder finns Kilroy travels, Time/system, Nestlé, Cap Gemini, Pioneer och svenska Telias danska gren.