Citybilen Smart, som utvecklats av Mercedes, ska bli en rullande reklampelare. Inom ett år ska minst hundra reklamskyltade Smart-bilar finnas på gatorna i Malmö, Göteborg och Stockholm. Efter sommaren ska idén exporteras till Köpenhamn.
Bilarna målas i företagens färger och förses med högtalare, spotlights och broschyrställ utvändigt. Smart-bilarnas ytterhölje består av nio plastplåtar som är lätta att byta ut. På så vis kan bilarna även användas för tidsbegränsade eller lokala reklamkampanjer utan att behöva lackas om.
Bakom projektet står Lars Göransson, grundare av butikskedjorna Skopunkten och Handelskompaniet Factory Outlet, tillsammans med Storm Reklambyrå i Malmö.
Valet att använda Smart-bilar motiverar Lars Göransson med att modellen är uppseendeväckande och dessutom energisnål.
— Många företag har bilar som bara åker runt lokalt i centrum hela dagarna. Nu kan de leasa bilar som är reklampelare för dem själva eller andra företag.
Klocktillverkaren Certina är först ut att testa marknadsföringsmetoden.