fredag 22 november 2024

inloggad som

500 bästa hemsidorna i nytt webbprogram

Kenneth Hallingskov och hans två kollegor på webbyrån Webworkers tröttnade på att varje gång utveckla kundernas hemsidor från grunden. De började fundera på ett standardverktyg för webbprogrammering.

I dag är de egna företagare och efter nio månaders utvecklingsarbete klara att släppa första versionen av sitt program för Internet-publicering. Premiären sker på International Techno Business Forum 2000 i Japan vid månadsskiftet.

— Vi gick igenom de 500 bästa hemsidorna i världen och analyserade dem utifrån 56 kriterier. Sedan samlade vi de bästa lösningarna, säger Kenneth Hallingskov, VD på Web500 som är namnet både på företaget och programvaran.

Företagets försäljningsmål är 75 miljoner danska kronor i år.

Web500 har redan avtal med åtta återförsäljare på den amerikanska marknaden. Under besöket i Japan hoppas de kunna skriva kontrakt med en rikstäckande återförsäljare i Japan. Vissa kontakter finns redan.

Programmet är uppbyggt på färdiga moduler som enkelt kan flyttas och ändras. Anställda i en organisation eller ett företag kan själva uppdatera de hemsidor de ansvarar för, utan att behöva lära sig html-programmering. All information lagras i en databas.

Priset för programmet är 50 000 danska kronor och är med andra ord inte gjort för privatpersoner. Men många företag borde tjäna in kostnaden redan efter ett par månader, menar Kenneth Hallingskov.

— Framför allt reklambyråer borde vara intresserade. De är inte alltid så bra på tekniken, men med Web500 kan de koncentrera sig på det de är bra på. Webbyrårer kan slippa grundjobbet och koncentrera sig på de avancerade lösningarna, säger han.

Flera reklam- och webbyårer har också följt utvecklingsarbetet och gett feedback. Under våren lanseras fler program efter samma idé. Det handlar bland annat om e-commerce och online-betalning.

Web500 finns i forskningsparken Symbion i Köpenhamn och har i dag sex anställda. Vid månadsskiftet anställs ytterligare två personer för att arbeta med marknadsföring och försäljning. Inom ett år räknar Kenneth Hallingskov med att ha 50-100 anställda, om allt går enligt planerna. Då ska företaget också ha hämtat in sitt första venture capital. Omkring 20 miljoner behövs och företaget ser helst en finansiär utanför Danmark.

Kenneth Hallingskov och hans två kollegor på webbyrån Webworkers tröttnade på att varje gång utveckla kundernas hemsidor från grunden. De […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad