Utan kjol i Barcelona

I år väntas totalt 60.000 personer besöka Mobile World Congress. Den absoluta majoriteten är män, som följer en oskriven klädkod i form av ljusblå skjorta, svart kavaj samt svarta byxor och skor. Den som vill sticka ut från mängden och vill vara lite galet crazy bär även slips.


Ingen tycks dock vara särskilt bekymrad över den ojämna könsfördelningen – MWC är till för män och har alltid varit till för män, därmed basta. Under tisdagen arrangerade Ericsson en fest för sina partners, och trots att den svenska jämställdheten i övrigt kommit rätt långt syntes inte det på besökarna. En person som jag pratade med menade att antalet kavajer på en mässa var proportionellt till biljettpriset. På MWC kostar en normalbiljett 23.000 kr och lyxvarianten nästan det dubbla. Kanske är det dags att dra igång en egen mobilmässa på hemmaplan, där inte kön och plånbok ska bestämma vem som får vara med? /Anders Frick

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: