RapidusTV ger fördjupningar om näringslivet

Kort sagt: Klicka här och se Rapidus och Sparbanken Skånes nya initiativ för att få mer rörliga bilder om det skånska näringslivet. Maila sen den störige väschötten som försöker leda debatten om spelutvecklingens framtid och berätta vad du tyckte och vad du vill se mer av, han finns på niclas.lindstrand@rapidus.se.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus motvillige programledare

20 procent sparar direkt i aktier. 80 procent i fonder, det vill säga indirekt i aktier (får vi hoppas, räntepapper är inte så kul nu). 100 procent sparar i fonder via premiepensionen. Och 20 procent sparar inte alls. Så kan vi sätta ihop lite olika statistik som inte riktigt går ihop med varandra (jag ber att få hänvisa till Mark Twains odödliga uppdelning av de tre sorternas lögn, det vill säga lögn, förbannad lögn och statistik). Men poängen är att nästan alla sparar i aktier, direkt eller indirekt.

Lik förbaskat är det enklare att via medier ta reda på hur formkurvan ser ut för Våmbs IF i division 6 Skövde än att upptäcka investeringar som är mer exotiska än H&M. Ekonomisidorna har haft en tynande tillvaro i årtionden – samtidigt som intresset för ämnet ökat allt mer hos allmänheten. Bevakningen även av storföretag är fragmentarisk som bäst och startups nämns som mest två gånger – en med vinkeln ”tihi fniss vilken lustig affärsidé stollarna har” och en när den lustiga affärsidén gör att de köps upp av Apple och stollarna blir miljardärer med non disclosure-avtal som gör att de aldrig mer kan bli intervjuade.

Ju bredare tidning, desto sämre ekonomibevakning. Kvällstidningarna skriver lite om lustiga amerikanska miljardärer som vill ut i världsrymden och om daytradern Lena som tjänade fem miljoner på en kvart. (Hon dyker senare upp i samma publikationer som Lyxfällan-Lena eller i värsta fall som Farmen-Lena.)

Tv-nyheterna ligger som alltid steget före. Regionala nyhetssändningar från små obefolkade glesbygder med 1,34 miljoner invånare (exempelvis Skåne) följer formeln först ett mord, sedan världens största pumpa och till sist vädret.

Följden av att något så brett som ekonomi anses vara något väldigt smalt är att vanliga sparare – det vill säga de allra flesta – går miste om bra investeringar och små företag går miste om dem som investerare.

Vi kan ha många teorier om varför det blivit såhär, den ena mer konspiratorisk än den andra. Eller så kan vi göra något åt det. Rapidus har bestämt sig för att göra något själva i stället för att gnälla. (Eller möjligtvis så vi kan gnälla med lite högre trovärdighet.) Så välkommen till världen, RapidusTV!

Japp, vi har tjuvstartat en hel del under pandemiåret genom att köra 34orna, Årets Rapidusföretag, Årets Friskt Vågat och till och med ett frukostmöte digitalt. Mottagandet gav oss råg i ryggen för att försöka med något som är mindre ambitiöst. Ja just det, mindre. Som flitig Youtube-tittare (stundtals när jag borde vara mer aktiv i videokonferenser) har jag lärt mig att det inte är massor av klipp och häftig grafik som skapar en bra Youtube-film. Det är engagemang. En amatör som gör film efter film om James Bond (sök på Calvin Dyson även om han är lite väl förtjust i Roger Moore) blir en betydligt bättre youtuber än en blasé filmkritiker med en mediejätte i ryggen.

Och är det något vi har på Rapidus så är det engagemang för det skånska näringslivet. Därför tar vi chansen att borra ned oss i några ämnen som vi inte riktigt kan ta oss an i de korta, snabba nyhetsbrev som är vår kärnverksamhet. Först ut en debatt om ett av vårens stora ämnen i Rapidus, den hotande kompetensbristen för den skånska dataspelsindustrin.

Det kan framstå som ett lyxproblem, men spelundret lär komma av sig om det inte längre finns talanger att rekrytera. Därför ville vi höra vad Massives grundare Martin Walfisz, Dataspelsbranschens Johanna Nylander och Invest in Skånes Olof Tedin hade att säga när de fick prata med varandra – och prata till punkt. En fördel med Youtube är ju också att man inte behöver ett flåshurtigt tempo, utan kan låta tittaren hänga med så länge intresset finns. Sedan kan man till exempel se om filmen om 34orna igen för att kolla in några av talangerna som redan slagit igenom.

Som tack för att Sparbanken Skåne gjort detta möjligt lovar jag att sluta skicka Youtube-klippet där AC/DC fortfarande är ett glamband till dess projektledare och Rapidus förrförre chefredaktör Kristian Svensson.

Klicka här för att komma till RapidusTV på Youtube och premiären om skånska spelindustrin! 

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: