Platt fall för Lego Universe

Medan försäljningen av traditionella Legoklossar når rekordnivåer går det trögare på digitala marknaden. Satsningen på nätspelet Lego Universe ser ut att bli en rejäl flopp. Lego-koncernen har lagt ett tresiffrigt miljonbelopp på att utveckla den virtuella världen och bolaget tar hotet om en helt digitaliserad lekvärld på allvar. Till tidningen Børsen säger koncernens vd att digitaliseringen i värst fall kan göra Lego till ”en mindre verksamhet av rent historiskt intresse”.

Men trots en storsatsning på Lego Universe har recensionerna varit ljumma och försäljningen har inte tagit fart. Koncernchefen Lisbeth Valther Pallesen erkänner också att lanseringen inte har blivit den succé man hoppats på.

-- Det går långsamt. Vi är medvetna om att det inte rycks från butikshyllorna men nu hoppar vi på att startpaketet kommer ligga under många julgranar, säger hon till Børsen. /Joel Persson

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: