tisdag 19 mars 2024

inloggad som

Öresunds spelindustri kan öppna champagnen

Kort sagt: De senaste månaderna har det varit en ström av miljonförsäljningar för danska spelutvecklare – och skåningarna hänger med. Kan vi få mer av detsamma, tack? Rapidus har ett par förslag.

Av Keld Broksø, Rapidus Köpenhamnsredaktör

Den danska spelindustrin har vant sig vid att höja champagneglasen. De senaste månaderna har bjudit på imponerande försäljningar av spelföretag – och imponerande försäljningar av spel. Till exempel har Nordisk Film redan förgyllt spelutvecklarna i Flashbulb Games efter endast fem års livstid och 26 anställda. Nordisk Film ägde redan 43 procent. När de köpte de sista 57 procenten bytte 200 miljoner danska kronor händer. Flashbulb Games är nu värderat till 400 miljoner danska kronor.

Det är varken första eller sista gången som vi hör en sådan historia. Och vi har tidigare understrukit i Rapidus att spelutvecklingen måste tas på allvar som tillväxtmotor. Kanske framöver även av politkerna i Öresundsregionen? Skillnaden mot förr är att vi nu har mer kött på benen om spelindustrin som ekonomisk faktor och sysselsättningsskapare – även i denna region. Bara det att EM-finalen i spelet ”League of Legends” fyllde Royal Arena i Örestad borde överbevisa de sista tvivlarna.

HBS Economics och Producenforeningen har nu räknat ut att den danska spelutvecklingen sysselsätter 2.000 – de flesta runt Köpenhamn. Det är bara några droppar av den globala speltillväxten, som förväntas öka med fem procent årligen fram till 2025. Den totala marknaden förväntas omsätta 2.600 miljarder dollar. 2025. Om spelindustrin i Danmark ska följa den globala utvecklingen så krävs det tillgång på 700 kvalificerade utvecklare till den danska spelindustrin. 700! Hej Sverige, hur går det hos er?

Under pandemiåret 2020 steg omsättningen för svenska spelutvecklare med 41 procent till 34,7 miljarder svenska kronor. Antalet spelföretag ökade med 13 procent till 667 företag – och anställda med 11 procent till 6.596 personer, framgår det av Spelutvecklingsindex 2021, framtaget av branschorganisationen Dataspelsbranschen. I Malmö har Massive Entertainment gått om EA Dice i Stockholm som Sveriges största spelstudio.

Mellan 2018 och 2020 har den svenska spelindustrins tillväxt svängt mellan 28 och 42 procent om året. 2020 rapporterade de svenska spelutvecklarna tillsammans en vinst på 7,5 miljarder svenska kronor. Speutvecklignsindex konstaterar att spelindustrins omsättning motsvarar den svenska exporten av träprodukter eller järnmalm. Och den näst största spelregionen är den södra (Skåne, Bleking och Halland) med 98 företag och 1.237 anställda. Det är jämförbart med Köpenhamn. Hej Öresundsregionen, var hittar vi synergierna?

Vi har för länge sedan passerat läget där spelindustrins motsvarighet till Medicon Valley Alliance hade varit meningsfull. En samarbetsorganisation ligger närmre till hands, men det kräver någon form av politiskt initiativ som ingen kan upptäcka. I gengälld har spelindustrin på ett tjog år kommit så långt från nybörjarstadiet att den i dag är välorganiserad på båda sidor av sundet med branschorganisationer. Är det en garanti för fortsatt tillväxt? Nej, men det är avgörande för att skapa en gemensam arbetsmarknad, så spelutvecklare kan röra sig i en hel region, där man kan pendla över korta avstånd.

Om vi ska få fler framgångshistorier är det bland annat i branschsamarbetena som vi kan fortsätta. Inklusive gemensamma jobbaser, mässor, pitch-möjligheter för affärsänglar – och mer transparans för spelutvecklares utlysningar över sundet. Det borde komma av sig själv, eftersom behovet av arbetskraft är en gemensam utmaning. En stark, samlad region kan bli den magnet som bidrar till en lösning för kompetens när speltillväxten bullrar framåt.

Titta bara på utvecklingen efter att den danska spelutvecklaren Ghost Ship Games (med en vinst på 70 miljoner danska kronor under 2020 bara från spelet ”Deep Rock Galactic”) blev uppköpt av den svenska spelkoncernen Embracer Group. Fram till november i år hade spelet sålt tre miljoner exemplar på Steam och Xbox One. Bara den 7 november lockade det 233.000 spelare. Den framgångssagan demonstrerar synergins kraft över Öresund.

Kort sagt: De senaste månaderna har det varit en ström av miljonförsäljningar för danska spelutvecklare – och skåningarna hänger med. […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad