Nordiska byråer samlas i nytt reklamnätverk

Sju reklam- och kommunikationsbyråer i Sverige, Danmark och Norge slås ihop i nya nätverket The North Alliance, NoA. Idén kommer från två norrmän – som vill konkurrera med andra internationella nätverk i reklambranschen.

Det är de svenska byråerna Åkestam Holst, Great Works, Bold, Promenad och Knock som slås hop med danska &Co och det norska design och it-bolaget Making Waves, skriver Dagens Industri. I den samlade kundskaran finns jättar som Ikea, Carlsberg, SAS och Telenor.

– Detta blir det första nordiska nätverket. Alla bolag blir helägda av NoA, men samtliga entreprenörer har återinvesterat i det nybildade nätverket. Vissa finansiella investerare har köpts ut helt, säger Conny Karlsson, partner på finska börsnoterade riskkapitalbolaget Capman, som ligger bakom uppköpen och sammanslagningen, till Dagens Industri.

Norrmännen Thomas Høgebøl och Helge Onsum som kommit på idén har båda bakgrunder som vd:ar i norska reklamnätverk.
– Vi är inte rädda för att konkurrera på samma fält som amerikanska, brittiska eller andra nätverk, säger Thomas Høgebøl, som blir vd för NoA, till Dagens Industri.

Till en början har The North Alliance 450 medarbetare. Alla byråer ska behålla sitt namn, sin identitet och sin ledning./Nytt från Öresund

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: