Efter pandemin är även nutiden digital

Kort sagt: Blir allt som vanligt nu? Glöm det! Vi har snabbspolat utvecklingen flera år framåt på knappt 24 månader och den som tror att saker blir som före pandemin kan lika gärna ta och investera i papperstidningar, VHS-band och minidisc-spelare när de ändå är igång. Nu lever vi en gång för alla i den digitala världen.

Av Niclas Lindstrand, Rapidus framtidssäkrare

Den 9 februari 2022 – alltså i går såvida du inte läser den här texten i arkivet – är ett datum för historieböckerna. Antingen för att så gott som alla covidrestriktioner togs bort i Sverige och pandemin äntligen fick ett slutdatum. Eller för att det var ytterligare ett falskt larm och nästan alla covidrestriktioner togs bort alldeles för tidigt så eländet blossade upp igen. (Eller möjligtvis för att Iggy Pop fick Polarpriset och det var banne mig på tiden! Ge karln Nobelpriset i kemi också, det har han förtjänat bara genom att överleva allt han ställt till med.)

Därmed inte sagt att vi vaknade i morse och märkte att 2020 och 2021 bara var en dröm, Bobby Ewing har egentligen stått i duschen hela tiden. (Fråga farmor vad ”Dallas” var för något om ni inte orkar googla, ungdomar!)

Visst får vi hoppas att några saker återgår till det som varit, även om Rapidus hann med ett enda fysiskt frukostmöte innan det var dags att stänga igen så räknar vi med att öppna ordentligt igen i år. När vi vågar lita på att det inte bara är makterna som retas med oss igen.

Samtidigt kommer inte mötesindustrin att bli vad den har varit. De digitala mötena har blivit en naturlig del av vardagen och de som varit bäst på att dra nytta av det – som distansutbildarna på TicTac – har sprungit förbi traditionella konkurrenter och tänker knappast stanna för att vänta in dem nu.

Detsamma gäller kontorsbranschen som förändrats så mycket under pandemin att till och med en språkstofil som jag själv har börjat använda ordet co-working. (För att det blivit så vanligt och för att tillsammansjobbande inte låter lika coolt.) Den skånska föregångaren Mindpark och dess frontfigur Karsten Deppert kan inte bara glädja sig över att jag motvilligt tagit till mig deras anglicism utan också att ytorna hyrs ut lika snabbt som de blir tillgängliga. Därmed finns det plats för konkurrenterna också, stockholmarna Helio öppnar i Malmö om två veckor, Convendum letar aktivt ytor i Malmö och det är en tidsfråga hur länge United Spaces nöjer sig med bara Studiohuset.

Än så länge växer hela konceptet på bekostnad av traditionella kontor och lär fortsätta göra det under många år framöver. Är det något som arbetsgivare lärde sig under pandemin så är det att anställda som man måste ha koll på hela tiden är precis lika opålitliga på ett kontor som på distans.

Detsamma gäller förstås alla verksamheter som har med e-handel att göra, som exempelvis 34orna-favoriterna Quickbutik. Den som inte under de senaste två åren har vågat sig på att handla på nätet vågar troligen inte ha ett kreditkort heller utan kommer till Ica med skrynkliga sedlar direkt från madrassen.

Att restauranger och besöksnäring nu får en bättre chans att överleva är förstås underbart, just de upplevelserna är omöjliga att göra digitala. Men den som bara har en analog affärsmodell (undantaget vinylskivor, naturligtvis!) har ingen anledning att fira den 9 februari 2022. Det är varken mer eller mindre för sent i dag än det var för två år sedan. Det är inte längre bara framtiden som är digital, efter pandemin är nutiden det också.

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: