Digitalt fiasko kostar Lego kvarts miljard

Trots massiva marknadsföringskampanjer har Lego Universe inte lyckats nå datorspelsgenerationen. Nu fimpar klossjätten sin digitala satsning, som kostat närmare 250 miljoner danska kronor.

Enligt Legos egna siffror har Lego Universe idag runt två miljoner spelare. Men bara 100.000 av dem betalar för nöjet, vilket gjort affärsmodellen ohållbar.

Ett sista försök under hösten att locka över fler till att bli betalande medlemmar har inte gett det resultat leksakstillverkaren hoppats på. 

– Satsningen gav ett visst lyft, men vi kan se att många av dem som tecknade abonnemang för en månad sedan har inte förnyat det, vilket gör våra mål orealistiska, säger koncernens försäljningschef Mads Nipper till Börsen.

Med nedläggningen i januari förlorar runt 115 medarbetare sina jobb, varav merparten i USA. Men drömmen om att göra de klassiska klossarna digitala slocknar inte för det. Legokoncernen för redan samtal med ett antal externa spelutvecklingsbolag om att göra andra typer av legobaserade spel, skriver Börsen. (NFÖ)

Bransch/Kategori

Håll dig uppdaterad med nyhetstjänsten om tillväxten i Öresundsregionen

Rapidus är en abonnemangsbaserad nyhetstjänst om tillväxtbranscherna i Skåne och Köpenhamnsområdet. Vi ger snabba nyheter och vassa analyser av helt exklusiv karaktär, samt arrangerar högkvalitativa nätverksträffar med intervjuer med regionens starkaste näringslivspersonligheter.

Prova nyhetstjänsten här!


Samarbetspartners: