Det nystartade Malmöföretaget Mindroute, som utvecklat publiceringsverktyget Lemoon för hemsidor, intranät och extranät, nådde redan under sitt första år en omsättning på två miljoner svenska kronor. Bolaget gjorde dessutom en mindre vinst, uppger VD Rickard Hansson.
— Vi har inte tagit in något riskkapital och då måste man ta fram en produkt som säljer. Utvecklingen blir marknadsstyrd, säger han, som förklaring till resultatet.
Programvaran inriktas mot lite mindre företag, som inte har råd med stora och dyra content management-system. Bland dagens omkring 40 kunder finns även flera svenska börsföretag. De senaste produktnyheterna är en light- och en proffsversion av programmet, som därmed kostar från 20.000 till 50.000 svenska kronor att köpa. För privatpersoner och ideella föreningar finns numera också en enkel version för att bygga hemsidor och den är gratis.
Målet för kalenderåret 2003 är att omsätta 3,5-4 miljoner samtidigt som företaget via partnerskap går in i länder som Polen, Tyskland och England. Bolaget har fem heltidsanställda, men ytterligare omkring 15 personer är engagerade i försäljningen via olika agent- och provisionsavtal.
Mindroute startades i maj förra året av några tidigare anställda från IT-företaget Syntagma, i samband med att Syntagma sålde sin verksamhet inom content management till Malmöföretaget Brimstone. Efter avhoppet kom anklagelser om att Mindroute baserat stora delar av Lemoon på källkod de kopierat innan de lämnade Syntagma. Kronofogden sökte igenom Mindroutes datorer, men de aktuella kodavsnitten kunde inte hittas och i slutet av hösten nåddes en förlikning.