söndag 24 augusti 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Skånskan inför betalvägg

De skånska mediehusen slåss mot sjunkande lönsamhet och vikande intäkter. Flera experimentar med nya grepp för att locka till sig läsare och annonsörer – och nästa år inför Skånskan betalvägg.

Facktidningen Journalisten skrev förra veckan att 150 journalisttjänster försvunnit i Skåne de senaste tre åren. På olika håll pågår försök att vända trenden. Skånska Dagbladet ser ut att bli nästa skånska tidning i raden som inför en betalvägg på sin sajt, i februari lanserade Sydsvenskan sin modell.

– Vi håller på att förbereda oss teknisk och det ska vara klart före nyår. Under nästa år inför vi någon form av betalvägg, säger Skånska Dagbladets chefredaktör och ansvarig utgivare Lars J Eriksson till Nytt från Öresund.

På Skånska Dagbladet låg man tidigare i år i startgroparna för en tv-satsning, där man skulle samarbeta med HD och även Norrköpings Tidningar, som skötte tv-sändningar åt HD. Men när HD oväntat beslutade att lägga ner sina marksändningar och bara göra webb-tv blåste Skånskan snabbt av sina tv-planer.

– Just nu jobbar vi på att få ekonomin långsiktigt stabil. Det ser ut som om det blir en förlust i år, med det finns signaler om ett uppdämt köpbehov, och det brukar ge fler annonser, säger Lars J Eriksson.

Enligt Medievärlden går Skånskan i år mot ett underskott i tiomiljonersklassen, och den krisande ekonomin fick styrelsen att för knappt en månad sedan avskeda vd:n Joakim Radermacher, efter bara ett år. Vd-ansvaret lades sedan över på chefredaktören, alltså Lars J Eriksson.

Under hösten har Skånskan inlett ett samarbete med radiokanalen Retro FM, som man hoppas ska leda till nya läsare, både till webben och papperstidningen.

HD, en Sveriges största landsortstidningar med en upplaga på 72 600, är en av de tidningar som sparat hårdast. Om det senaste sparpaketet om att kapa 25 journalisttjänster genomförs har man minskat redaktionen med en tredjedel på tre år. Samtidigt som man lade ner sin tv-kanal tidigare i år beslutade man att stänga ner gratistidningarna City i Helsingborg och Landskrona.

Någon betalvägg är ännu inte aktuell på HD, men man provar andra vägar för att nå nya intäkter.

Häromveckan var det premiär för nya gratistidningen ”Hallå” och under hösten har man också startat Shoppia, ett nätvaruhus med lokala handlare, vilket hittills gett en halv miljon kronor i intäkter.

På Sydsvenskan ökar antalet registrerade läsare stadigt sedan införandet av betalväggen.

– Nu har vi nått vårt hemliga mål för i år, med 50.000 registrerade digitala konton på sajten, säger Sydsvenskans vd och chefredaktör Lars Dahmén till Nytt från Öresund.

En gång i månaden ger Sydsvenskan ut en näringslivsbilaga tillsammans med HD.

Ser vi flera sådana samarbeten i framtiden?

– Det hoppas jag, det finns inget konkret nu, men jag tror att hela tidningsbranschen måste samarbeta bredare än i dag, säger Lars Dahmén/Jennie Lorentsson

De skånska mediehusen slåss mot sjunkande lönsamhet och vikande intäkter. Flera experimentar med nya grepp för att locka till sig […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Rika prioriterar långresor – inte kultur

    Långresor, mat, klockor, vin och bilar. Det är vad de rikaste är mest intresserade av. Vad hände med kulturen? Det frågar sig Jan Dahlqvist.

  • Den verkliga AI-utmaningen har knappt börjat

    Det är något nästan febrigt över AI just nu. Men de AI-startups som i dag rider på vågen bör ställa sig frågan: är våra kunder här för att stanna? Jan Dahlqvist höjer ett varningens finger.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Glad midsommar!

    Kära Rapidusläsare, ett nytt ”läsår” har gått och vi på redaktionen trappar ned tempot i några veckor. Vi tittar tillbaka på ett intensivt år med många nyheter och event.

  • Bästa affärerna görs nu

    I näringslivets värld är M&A – företagsförvärv och sammanslagningar – den ultimata tillväxtmaskinen. Men just nu är marknaden frusen av geopolitiska spänningar, tullar och osäkerhet. Just därför är det nu som de bästa affärerna görs, skriver Jan Dahlqvist.

  • Kommer AI ta våra jobb?

    Kommer AI att stjäla våra jobb, eller kan den bli vår största tillgång? Med en av Europas högsta arbetslöshet växer oron över hur framtiden kommer att se ut för Sveriges arbetskraft. Nu krävs både mod och ansvarstagande, skriver Jan Dahlqvist.

  • Landet lagom är fullt av enhörningar

    Det råder en bild av att det är svårt att resa riskkapital i Sverige. Det är inte helt sant. I själva verket har Sverige ett av Europas starkaste ekosystem för riskkapital. Det skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist med uppmaningen: Våga drömma, våga stötta.

  • Trump insanity peak – Glad Påsk!

    Låt oss hoppas att påskäggen inte är rödlistade och att de innehåller angenäma överraskningar. Vi har haft nog med dåliga överraskningar på senare tid. Här följer en tankegång om varför det bör bli bättre nu.

  • Är det Europas tur nu?

    KRÖNIKA: Kan Trumps galenskaper trots allt ge Europa en välbehövlig spark i baken? USA har förvisso lånat sig till tillväxt, men Europa har inte gjort någonting. Vi får inte stå stilla medan världen springer ifrån oss, skriver Rapidus krönikör Jan Dahlqvist.

  • Småföretagen betalar priset för Trumps tariffer

    USA:s handelskrig med resten av världen påverkar alla, men i synnerhet små företag. För Sofia, småföretagare i Småland är detta inte storpolitik, det är vardag. Hon är en av dem som får betala priset för global osäkerhet, skriver Rapidus krönikör och delägare Jan Dahlqvist.