De skånska mediehusen slåss mot sjunkande lönsamhet och vikande intäkter. Flera experimentar med nya grepp för att locka till sig läsare och annonsörer – och nästa år inför Skånskan betalvägg.
Facktidningen Journalisten skrev förra veckan att 150 journalisttjänster försvunnit i Skåne de senaste tre åren. På olika håll pågår försök att vända trenden. Skånska Dagbladet ser ut att bli nästa skånska tidning i raden som inför en betalvägg på sin sajt, i februari lanserade Sydsvenskan sin modell.
– Vi håller på att förbereda oss teknisk och det ska vara klart före nyår. Under nästa år inför vi någon form av betalvägg, säger Skånska Dagbladets chefredaktör och ansvarig utgivare Lars J Eriksson till Nytt från Öresund.
På Skånska Dagbladet låg man tidigare i år i startgroparna för en tv-satsning, där man skulle samarbeta med HD och även Norrköpings Tidningar, som skötte tv-sändningar åt HD. Men när HD oväntat beslutade att lägga ner sina marksändningar och bara göra webb-tv blåste Skånskan snabbt av sina tv-planer.
– Just nu jobbar vi på att få ekonomin långsiktigt stabil. Det ser ut som om det blir en förlust i år, med det finns signaler om ett uppdämt köpbehov, och det brukar ge fler annonser, säger Lars J Eriksson.
Enligt Medievärlden går Skånskan i år mot ett underskott i tiomiljonersklassen, och den krisande ekonomin fick styrelsen att för knappt en månad sedan avskeda vd:n Joakim Radermacher, efter bara ett år. Vd-ansvaret lades sedan över på chefredaktören, alltså Lars J Eriksson.
Under hösten har Skånskan inlett ett samarbete med radiokanalen Retro FM, som man hoppas ska leda till nya läsare, både till webben och papperstidningen.
HD, en Sveriges största landsortstidningar med en upplaga på 72 600, är en av de tidningar som sparat hårdast. Om det senaste sparpaketet om att kapa 25 journalisttjänster genomförs har man minskat redaktionen med en tredjedel på tre år. Samtidigt som man lade ner sin tv-kanal tidigare i år beslutade man att stänga ner gratistidningarna City i Helsingborg och Landskrona.
Någon betalvägg är ännu inte aktuell på HD, men man provar andra vägar för att nå nya intäkter.
Häromveckan var det premiär för nya gratistidningen “Hallå” och under hösten har man också startat Shoppia, ett nätvaruhus med lokala handlare, vilket hittills gett en halv miljon kronor i intäkter.
På Sydsvenskan ökar antalet registrerade läsare stadigt sedan införandet av betalväggen.
– Nu har vi nått vårt hemliga mål för i år, med 50.000 registrerade digitala konton på sajten, säger Sydsvenskans vd och chefredaktör Lars Dahmén till Nytt från Öresund.
En gång i månaden ger Sydsvenskan ut en näringslivsbilaga tillsammans med HD.
Ser vi flera sådana samarbeten i framtiden?
– Det hoppas jag, det finns inget konkret nu, men jag tror att hela tidningsbranschen måste samarbeta bredare än i dag, säger Lars Dahmén/Jennie Lorentsson