… som i oktober startar den tredje omgången av programmet Skånska Snabbväxare, tillsammans med bland annat Ideon Growth och Ahrens & Partners.
Hur har det gått för dem som var med i höstas och våras?
— Målet för de som är med är att dubbla sin omsättning under en tvåårsperiod, från och med att de gick med i processen. Nu är vi halvtid och det är lite för tidigt att utvärdera.
Vilka företag riktar ni er till?
— Företag med 10–30 anställda med ambition att vilja växa snabbt och med god lönsamhet. Vi har deltagare från alla branscher och säger inte nej till någon som matchar motivationsnivån i programmet.
Vilka verktyg får deltagarna med sig för att utveckla sina bolag?
— Både kulturella, vilka tankar och värderingar som måste finnas i en organisation som ska dubblas på två år, men också vad som krävs av ledning och styrning för att nå det. Vi går också igenom hur man använder sin bearbetning av befintliga och nya kunder. Efter programmet får deltagarna en mentor som säkrar att man bibehåller sina uppsatta mål och tänk.
Vad är den största utmaningen för dessa företag?
— Att man måste prioritera sina resurser är en utmaning för många svenska företag. Ska man jaga alla kunder eller våga välja bort några?
Måste man välja mellan tillväxt och lönsamhet?
— Det är en skröna, men det är faktiskt så att drygt 20 procent av alla gasellföretag likvideras inom fem år. Många har haft en tillväxt tidigare men kommit in i svacka. Det krävs både strategi och ledarskap för att bli ett framgångsrikt företag.
Förutom redan nämnda partners stöttas programmet Skånska snabbväxare även av Region Skåne och Krinova.
Jennie Lorentsson