Det som en gång startade som ett konstruktionsprojekt på Kockums har i dag utvecklats till en marknadsdominerande mjukvara för fartygskonstruktion. Nu breddas verksamheten på brittiska Avevas Malmökontor samtidigt som personalstyrkan ser ut att växa för första gången på länge.
När brittiska Aveva för tio år sedan köpte dåvarande Tribon i Malmö från Sjätte AP-fonden sysselsatte verksamheten 120 personer. Bolaget, som knoppades av från varsvjätten Kockums i slutet av 1980-talet, hade egen marknads- och försäljningsavdelning. Under Avevas vingar skalades bolaget ned till en utvecklingsenhet och personalstyrkan halverades till dagens 60-talet anställda.
Sedan dess har kompetensen på utvecklingssidan breddats. Även om det fortfarande är fartygskonstruktion som är huvudspåret bidrar man till utvecklingen av andra Avevasystem, för bland annat konstruktion av energi- och kolkraftverk, offshoreplattformar, kärnkraftverk och kemisk industri.
— Vi är inne i en positiv spiral där vi i Malmö tar ansvar för stora projekt inom nya områden där Aveva vill profilera sig som ett innovativt företag, säger Peter Wittfjord, affärsutvecklingschef på Aveva i Malmö.
Ett projekt som Malmöavdelningen varit delaktig i den senaste tiden är en applikation för surfplattor, kallad E3D Insight. Appen ger användaren insyn i och möjlighet att kommentera och godkänna konstruktioner, och den belönades nyligen med ett Tech Mark award i Storbritannien. Det är i spåren av detta som Aveva utökar i Malmö.
— Vi planerar en tioprocentig utökning i Malmö, primärt behövs kompetens inom IT-området, som systemutvecklare, projektledare och experter på användarupplevelser, säger Peter Wittfjord till Rapidus.
Hur ser Aveva ut om tio år?
— Jag är övertygad om att vi fortsätter att expandera våra befintliga ansvarsområden med nya. Detta kan vi göra för att vi i dag håller på med spännande teknik inom tunga områden som 3D, CAD, och mobilteknik, som i sin tur kan appliceras inom andra tekniktunga verksamheter.
Avevas huvudkontor ligger i brittiska Cambridge, varifrån den större delen av försäljningen sker. Service- och supportkontor finns ett 40-tal länder.
Jennie Lorentsson