fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digital långkalsong bakom Årets Rapidusföretag

Den rasande snabba tillväxten och tunga kundlistan fick juryn på fall. På kvällens fullsatta Rapidusfest fick IT-bolaget Vergic i Malmö ta emot utmärkelsen Årets Rapidusföretag, medan en grupp unga jeansfabrikörer som inte kan sy fick pris för sitt djärva vågspel.
KL2014_0123-212752__MG_0027
Vergics mjukvara används för att automatiskt detektera och erbjuda mänsklig assistans åt nätbesökare som har problem att genomföra ett köp eller fylla i blanketter på webben. Ett par år efter lanseringen används den av kunder i hela Norden, däribland storspelare som Arbetsförmedlingen och Cdon. Omsättningen har i det närmaste dubblats år från år till knappt 30 miljoner kronor 2013.

— Och man har haft lönsamhet från första början. De har en abonnemangstjänst som ger kontinuerliga intäkter, inte engångssummor för licenser. Det är inte som när man kissar i byxan och det blir kallt sedan, detta är mer en långkalsong som värmer länge, säger jurymedlemmen Charlotta Falvin.

För att vara säkra på sin sak hade Rapidusjuryn på egen hand stresstestat Vergics system, men gjort det inkognito. För vd Alexander Lunde kom utmärkelsen faktiskt som en överaskning, sa han när han tillsammans med medgrundaren Johan Ringsberg och marknadschef Sören Meelby tog emot diplomet till publikens jubel och pianoslingan från Abbas ”The winner takes it all”

— Det var jag inte beredd på, även om Rapidus skrivit en del om oss på senare tid, säger han.

Nu väntar global expansion för Vergic, som växt till 35 anställda i Malmö och Stockholm.

— Vi tävlar redan mot våra globala konkurrenter här, och vinner. Så vi kan lika gärna ta tävlingen till dem, säger Alexander Lunde.

På scen syntes även Oscar Andersson och Adrian Roos, två av grundarna till jeanfabriken Nerdy by Nerds, som fått låna en lokal på Mobilia i Malmö för att sköta både produktion och försäljning.

— Vi kunde inte sy någon av oss, hade inga maskiner eller någonting. Så det såg inte så ljust ut från början. Men det gick ändå, säger Oscar Andersson.

För sin djärva satsning i den stenhårda textilindustrin fick trion priset ”Friskt vågat” i form av ett diplom och gratis rådgivning av fjolårets vinnare, Deniz Yildirim på konsultbolaget tretton37.
KL2014_0123-204547__MG_2616
Som brukligt fyldes festkvällen av hårdrock i chefredaktör Kristian Svenssons tuffa quiz och mer trallvänliga slagdängor från bandet. I minglet syntes bland andra Rubin Medicals vd Karl-Johan Öhman, Anna Chérouvrier Hansson på Invest in Skåne och CellaVisions vd Yvonne Mårtensson.

Klicka här för att se fler bilder från kvällen.

Erik Olausson

Den rasande snabba tillväxten och tunga kundlistan fick juryn på fall. På kvällens fullsatta Rapidusfest fick IT-bolaget Vergic i Malmö […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Dyr nyemission i Beammwave

    En försäkring är ibland dyr men nödvändig. Så resonerar Beammwaves vd Stefan Svedberg sedan hans bolag tecknat dyra garantier men sedan fått se sin nyemission så övertecknad att det blev ytterligare en runda.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.