Trots stora framgångar lämnar mjukvaruutvecklaren Apptus i Lund katalogsegmentet för att kunna lägga allt fokus på e-handel, där man vill bli världsledande inom sin nisch.
Apptus utvecklar självlärande algoritmer för effektivare sökverktyg. Bolaget har genom åren blivit stort inom två huvudområden: katalogtjänster där man haft kunder som Eniro och Hitta, och e-handel där företagets system används av bland andra Cdon och Adlibris. Intäkterna från katalogtjänsterna har stått för hälften av omsättningen senaste åren, men nu är e-handel huvudfokus.
— Beslutet att lämna katalogsegmentet och avsluta de kunderna var inte lätt, men vi är övertygade om att det är rätt väg. Om man ska bli världsledande är fokus A och O, då måste vi välja ett segment, säger vd Michael Mokhberi till Rapidus.
Under kommande tvåårsperiod kommer Apptus investera 25 miljoner kronor i att vidareutveckla och positionera sina tjänster för e-handeln. Förutom i Norden och England är bolaget sedan en tid inne på tyska marknaden, där man bland annat fått teleoperatören E-plus som kund.
— Vi har etablerat samarbete med en partner i München och räknar med att Tyskland är vår tredje största marknad inom några år. Det finns en rimlig potential att omsätta runt 50-60 miljoner kronor där, menar Michael Mokhberi.
Efter Tyskland står troligtvis Benelux på tur.
— Vi har inte bestämt oss än, vår filosofi är att vi ska lyckas i ett land innan vi går vidare till nästa. Men Beneluxländerna ligger ganska långt framme i internetinfrastruktur, vilket är nödvändigt då vår teknologi kräver en viss mognad, säger Mokhberi.
Apptus ägs av grundarna Michael Mokhberi och Patrik Wåhlin, medan riskkapitalbolaget InnovationsKapital är tredje största ägare. Under 2012 omsatte företaget knappt 43 miljoner kronor, och för 2013 rör det sig om ungefär samma siffror, uppger Mokhberi. Apptus har ett femtiotal anställda.
Jennie Lorentsson