… som i dag börjar sitt nya jobb, efter sex år som vd på probiotikaföretaget Probi.
Varför BioInvent?
— BioInvent har råkat illa ut och tappat större delen av sin värdering det senaste året. Men bolaget har en i Sverige unik kompetens och bra projekt. Det är ett spännande bolag med möjlighet att bli en viktig spelare på antikroppsmarknaden.
I pressmeddelandet i samband med utnämningen trycktes det på att du kommer att stärka den kommersiella profilen hos BioInvent. Vad innebär det?
— Vi kommer att öka resurserna som håller på med affärsutveckling. Jag kan inte gå in på detaljer nu, men jag kommer även själv att engagera mig i affärsutvecklingen. Kortsiktigt får vi anpassa oss till den finansiella situationen. Det blir viktigt att öka intäktsflödet till företaget. Det finns ju inga produkter på marknaden så det gäller att skapa nya samarbeten och utvidga och omstrukturera befintliga samarbeten.
Vad blir din största utmaning?
— Jag kan se möjligheter att få organisationen att jobba bättre som ett team. De har ju haft en turbulent tid under 2012 och 2013 med nerdragningar. Dessutom är det en utmaning att kommunicera rätt mot aktiemarknaden, att sätta rätt förväntningar. Det är en besvärlig bransch att förklara så att man förstår affären.
BioInvent gick back 24 miljoner kronor första halvåret i år men plockade i juli in 23 miljoner i en övertecknad nyemission. Hur ser ekonomin ut i bolaget?
— 2013 och 2014 ser hyggliga ut. Det finns en del kvar att göra för att hitta finansiell balans, där fokus ligger på att öka intäkterna.
Du har varit vd på Probi sedan 2007, vad ser du som det viktigaste du åstadkommit?
— Det enskilt viktigaste är att vi 2010 skrev om bolagets viktigaste avtal, det med Danone och Skånemejerier, så att det blev mer fördelaktigt för oss. En annan betydelsefull sak är att vi under dessa år fått en tiofaldig tillväxt på affärsområdet Consumer Healthcare, med produkter som Probi Mage och Probi Frisk, som säljs i apotek och hälsokostaffärer. Större delen av företagets tillväxt har kommit därifrån. Tidigare var fruktdrycken ProViva nästan bolagets enda intäkt.
Elisabet Ottosson