fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Touch-gränssnitt från Malmö lockar näthandlare

Knappt hade näthandlarna anpassats för mobiltelefoner förrän surfplattorna gjorde sitt intåg. Med ett patentsökt drag and drop-gränssnitt riktat just mot surfplattor har nystartade Malmöbolaget Shoplogiq väckt intresse bland flera stora spelare inom konfektionsbranschen.

Shoplogiq mjukvara är utvecklad för att slå mynt av den väldigt snabba tillväxten av surfplattor där antalet avslutade affärer per enhet generellt ligger högre än på pc och mobiltelefoner, enligt siffror från analysbolaget eMarketer. Bolaget har utvecklat en mjukvara som skapar en layout för webbsidor, där besökarna drar varor de är intresserade av till sin kundkorg.

Syftet är att skapa en bättre shoppingupplevelse och uppmuntra till fler spontanköp, ett område där e-handeln fortfarande ligger långt efter den traditionella handeln. Mjukvaran gör det exempelvis enkelt att skapa hela utstyrslar som besökaren med en fingerrörelse drar till sin korg. Väl där kommer frågor om färg och storlekar. På liknande sätt kan livsmedelsbutiker presentera måltider som i ett svep dras till kundvagnen varpå kunden enkelt kan plocka bort de varor som redan finns i kylskåpet.

— Vi för långt gångna samtal med ett par stora svenska, en amerikansk och en indisk spelare. Inom två månader ska vi sluta vårt första avtal, säger Shoplogiqs utvecklingschef Stefan Mumm, med förflutet som medgrundare till kommunikationsbyrån First Flight Communication.

Shoplogiq ska enbart sälja licenser och support till mjukvaran. Stefan Mumm uppskattar att bolaget ska nå en omsättning på 5-10 miljoner kronor under 2014.

Med i styrelsen sitter bland andra Stefans Mumms bror Bjarne Mumm, med ett förflutet som vd på Åhléns, samt Roland Persson med bakgrund i Intentia. Verksamheten sysselsätter i dagsläget tre fulltidstjänster.

Joel Lyth

Knappt hade näthandlarna anpassats för mobiltelefoner förrän surfplattorna gjorde sitt intåg. Med ett patentsökt drag and drop-gränssnitt riktat just mot […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.