måndag 29 april 2024

inloggad som

Dansk Spotify-veteran leder satsning på webbannonser

Stockholmsbolaget Adprofit, som förmedlar annonsutrymme på webbsajter, är på skandinavisk offensiv. I Köpenhamn har Thomas Kruse hämtats från Spotifys danska organisation för att leda det nystartade danska dotterbolaget.

Som Rapidus rapporterade förra veckan var 2012 året då försäljningen av annonser på nätet gick om den i tryckt dagspress.

Om tidningarna är de stora förlorarna tillhör Adprofit vinnnarskaran när annonsmarknaden stöps om. Bolaget säljer annonsutrymme på nätet åt innehållsleverantörer som Axess Publishing, Allabolag.se och Läkartidningen. Försäljningen sker till mediebyråer vars kunder vill nå specifika målgrupper med sina annonser. Bland de som köpt annonsplats via Adprofit finns Malmö Aviation.

Under räkenskapsåret som slutade i juni 2012 ökade Adprofit omsättningen med drygt 80 procent till 21,2 miljoner kronor, med ett resultat på 2,2 miljoner. Tillväxttakten har mattats något under hösten men prognosen ligger ändå enligt vd Louise Eriksson på närmare 50 procent för innevarande räkenskapsår.

Louise Eriksson— Vi har produkt som funkar bra på små marknader och nätannonseringen väntas fortsätta växa de närmaste tio åren, säger Louise Eriksson.

Redan i höstas annonserade bolaget att de skulle expandera i Danmark och Norge. Under inledningen på 2013 har satsningen tagit fast form. I Danmark har Thomas Kruse rekryterats för att leda Köpenhamnskontoret som nu blir ett eget dotterbolag. Kruse har närmast arbetat med att bygga upp Spotifys danska verksamhet.

I Danmark säljer Adprofit annonsutrymme åt bland andra LinkedIn och Bloomberg.

Bolaget ägs av Louise Eriksson samt av medgrundaren Carl Fritjofsson, som senare startat internettjänsten Wrapp.

Joel Lyth

Stockholmsbolaget Adprofit, som förmedlar annonsutrymme på webbsajter, är på skandinavisk offensiv. I Köpenhamn har Thomas Kruse hämtats från Spotifys danska […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • ”Vi behöver gasa och bromsa samtidigt”

    Emballageföretaget Boxon i Helsingborg räknar med ett tufft 2024.
    – Vi märker tydligt av lågkonjunkturen, säger vd Fredrik Ståhl som trots det siktar på att dubbla omsättningen på längre sikt.

  • ”Det får vara nog med dödsspiralfinansieringar”

    Nyemissionerna bland små börsbolag står som spön i backen. I många fall handlar det om rena räddningsaktioner. Det vore bättre att avnotera eller likvidera många av dessa bolag. Det säger Oscar Ahlgren, vd för Västra Hamnen Corporate Finance.

  • USA-flytt lyfter Immunovia

    Lundabolaget Immunovia redovisar en kraftigt minskad förlust för årets första kvartal. Flytten över Atlanten och minskad personalstyrka ligger bakom resultatet.

  • Starkt från Alfa Laval

    Alfa Lavals aktie tog ett skutt uppåt när kvartalsrapporten presenterades i förra veckan. Rapidus samlar upp de skånska storbolagsrapporterna.