Stockholmsbolaget Adprofit, som förmedlar annonsutrymme på webbsajter, är på skandinavisk offensiv. I Köpenhamn har Thomas Kruse hämtats från Spotifys danska organisation för att leda det nystartade danska dotterbolaget.
Som Rapidus rapporterade förra veckan var 2012 året då försäljningen av annonser på nätet gick om den i tryckt dagspress.
Om tidningarna är de stora förlorarna tillhör Adprofit vinnnarskaran när annonsmarknaden stöps om. Bolaget säljer annonsutrymme på nätet åt innehållsleverantörer som Axess Publishing, Allabolag.se och Läkartidningen. Försäljningen sker till mediebyråer vars kunder vill nå specifika målgrupper med sina annonser. Bland de som köpt annonsplats via Adprofit finns Malmö Aviation.
Under räkenskapsåret som slutade i juni 2012 ökade Adprofit omsättningen med drygt 80 procent till 21,2 miljoner kronor, med ett resultat på 2,2 miljoner. Tillväxttakten har mattats något under hösten men prognosen ligger ändå enligt vd Louise Eriksson på närmare 50 procent för innevarande räkenskapsår.
— Vi har produkt som funkar bra på små marknader och nätannonseringen väntas fortsätta växa de närmaste tio åren, säger Louise Eriksson.
Redan i höstas annonserade bolaget att de skulle expandera i Danmark och Norge. Under inledningen på 2013 har satsningen tagit fast form. I Danmark har Thomas Kruse rekryterats för att leda Köpenhamnskontoret som nu blir ett eget dotterbolag. Kruse har närmast arbetat med att bygga upp Spotifys danska verksamhet.
I Danmark säljer Adprofit annonsutrymme åt bland andra LinkedIn och Bloomberg.
Bolaget ägs av Louise Eriksson samt av medgrundaren Carl Fritjofsson, som senare startat internettjänsten Wrapp.
Joel Lyth