Telecaveteranen Joakim Nydemark blir ny vd för mobilteknikbolaget Crunchfish i Malmö. Dessutom förstärker bolaget med Rickard Mårtensson från Zimpl som säljchef, och Media Evolutions Yasemin Arhan Modéer som ny styrelseledamot.
Rekryteringarna ska hjälpa Crunchfish att snabbare nå ut med Touchless A3D, en beröringsfri interaktionsteknik för konsumentelektronik med inbyggd kamera.
Joakim Nydemark var under fem år i början av 2000-talet vd för Telecas dotterbolag Obigo. Därefter har han arbetat för Teleca, TAT, Ikivo och nu senast Anoto.
— Joakim har en bakgrund som är synnerligen relevant när vi nu vill kommersialisera vår interaktionsteknik. Vi vill syssla med relationsförsäljning till mobil- och datortillverkare, och det har Joakim varit ansvarig för i flera omgångar både på Obigo och TAT, säger serieentreprenören Joachim Samuelsson som tillsammans med shejk Mohammed Al-Amoudi nyligen investerade 17 miljoner kronor i Crunchfish.
Tidigare i höst gick Håkan Paulsson och Jörgen Neckmar in i styrelsen, vid sidan av grundarna Paul Cronholm och Thomas Gårdängen. Nu förstärker bolaget med Yasemin Arhan Modéer, som tidigare arbetat för Timbro Syd, men som numera jobbar för Media Evolution.
— Vår plan är att lansera ett utvecklingskit som gör det möjligt för bland annat spelföretag och akademi att uppdatera eller skapa nya mjukvaruapplikationer med interaktionsteknik. Yasemin med sin nätverks- och konferensprofil kan hjälpa oss att accelerera spridningen av kittet, säger Joachim Samuelsson.
Anders Frick