Klaus Langhoff-Roos är ny vd på läkemedeljätten Novo Nordisks svenska dotterbolag med säte i Malmö. Hans uppgift är att stärka den danska insulinjättens redan dominerande position på den svenska diabetesmarknaden.
I Malmö har Novo Nordisk 70 anställda som arbetar med marknadsföringen på den svenska marknaden samt hanteringen av de kliniska prövningar i fas II och fas III.
Det närmaste året kommer Novo Nordisk ut med ett nytt insulin som ska ge patienter större flexibilitet att leva ett normalt liv. Inom ett par år kommer också nya kombinationsbehandlingar baserat på hormonen liraglutid.
— Våra kommande produkter gör att vi har en stor möjlighet att stärka vår position i Norden, säger Klaus Langhoff-Roos.
Bolagets marknadsandel på diabetesläkemedel i Sverige är i dag 60 procent.
Klaus Langhoff-Roos kommer närmast från en chefsposition inom Novo Nordisk spanska organisation och har tidigare varit verksam inom koncernen i bland annat USA och Schweiz.
Förutom ett generellt gott innovationsklimat pekar Klaus Langhoff-Roos ut en viktig fråga där regionens företrädare kan bidra när det gäller att förbättra utvecklingen av life science-sektorn.
— Det allra viktigaste är att man faktiskt använder de nya läkemedel som tas fram av den forskningen man så gärna vill investera i. Skåne ligger oftast lite bättre till än resten av landet, men långt ifrån europeiska genomsnittsmått. Det är antagligen ett sätt att kortsiktigt spara pengar men på sikt är det olyckligt för framtida budget, för patienter och för regionens läkemedelsindustri, säger Klaus Langhoff-Roos.
I Sverige omsatte Novo Nordisk närmare en miljard kronor 2011 enligt bolagets egna siffror. Totalt sysselsätter verksamheten runt 33.000 anställda i 75 länder.
Joel Lyth