torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Sten K:s musikbolag tar kunder i Mexico

Sedan finansmannen Sten K Johnsson förra året gick in med tre miljoner kronor i MusicalEar har det lilla Malmöbolaget steg för steg tagit sig ut på världsmarknaden. Nu har en musikhögskola i Mexico City börjat använda mjukvaran för gehörs- och notträning.

Med G Martell Collge of Music Technology & Audio har MusicalEar plockat sin första kund i den spansktalande världen. Sedan tidigare har bolaget kunder i Sverige, Danmark, Italien och Finland — samt USA, dit grundarna Björn Roslund och Carl-Axel Andersson åkt skytteltrafik det senaste året för att visa upp mjukvaran.

MusicalEars program används som pedagogiskt komplement till etablerade notredigeringsprogram för att slipa gehöret och banka in musikteorin. Kunderna är främst gymnasie- och högskolor. Försäljningen har hittills skett via nätet, där bolaget även ordnat distanskurser för intresserade privatpersoner.

Bolaget är sprunget ur ett hobbyprojekt som Björn Roslund och Carl-Axel Andersson drev parallellt med sina tjänster på Malmö musikhögskola och har ännu bara en fast anställd.

— Vi ska rekrytera en vd, men först när lagt en ordentlig grund för affärerna. I dagsläget jobbar vi med att få till ett avtal med distributörer, säger arbetande styrelseordförande Sophie Persson.

Hon räknar med att omsättningen blir blygsam även i år. I senaste bokslutet omsatte MusicalEar 150.000 kronor. Bolaget ägs till hälften av Sten K Johnsson, resten ägs av grundarna där även programmeraren Niklas Swedenborg ingår, samt Sophie Persson, styrelseproffs med uppdrag i bland annat Aspekta, Almi och Sydsvenska Handelskammaren.

Erik Olausson

Sedan finansmannen Sten K Johnsson förra året gick in med tre miljoner kronor i MusicalEar har det lilla Malmöbolaget steg […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.