torsdag 2 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Motigt för Malmös byråjättar — Scandvision drar ner

Flera tuffa sparprogram har bantat bemanningen rejält på Malmös största kommunikationsbyrå Hilanders. Nu tvingas även Scandvision, dotterbolag till Aktietorgsnoterade Mobile Loyalty, minska personalstyrkan.

Scandvision är främst inriktat på produktion av reklam- och informationsfilmer åt kunder som Dagon, Dansukker och danska rederijätten Maersk. Med kontor i Limhamn och Stockholm samt dotterbolag i Köpenhamn sysselsatte byrån för ett par år sedan närmare 50 anställda. I dag är drygt 30 kvar, men inte länge till. Ledningen ligger just nu i förhandlingar med facket för att dra ner bemanningen ytterligare.

Sedan november är Scandvision en del av Mobile Loyalty-koncernen, som förra veckan listades på Aktietorget. Mobile Loyaltys VD Nicklas Gerhardsson bekräftar att ledningen sjösatt ett sparprogram på Scandvision, men vill i dag inte säga hur många som berörs med hänvisning till de pågående förhandlingarna. Enligt uppgifter till Rapidus rör det sig om åtminstone en handfull anställda.

Utöver en allmänt trög decembermånad för branschen i stort beskriver Nicklas Gerhardsson sparprogrammet som en omstrukturering för att Scandvision ska passa in i Mobile Loyalty-koncernen, där fokus ligger på mjukvara för marknads- och köpinteraktion i mobiltelefoner.

— Vi ska fortsätta leverera rörlig bild, men håller på att definiera om vår affär. Då är det rätt naturligt att se över organisationen, säger han till Rapidus.

Totalt sysselsätter koncernen runt 55 anställda. Att listningsemissionen på nio miljoner kronor inte blev fulltecknad har inget samband med omstrukturering på Scandvision, uppger Nicklas Gerhardsson.

Vikande lönsamhet har även tvingat den tidigare dominanten Hilanders att skala ner verksamheten. Efter att bland andra grundaren Ulf Strömqvist och Pär Bergqvist, VD för dotterbolaget Hilanders Kitchen, slutat sysselsätter byrån och dess dotterbolag 38 anställda. Lika stora har Helsingborgsbaserade Pyramid blivit efter ett antal nyrekryteringar i januari. Pyramids byråintäkter 2011 slutade på 40 miljoner kronor.

Erik Olausson

Flera tuffa sparprogram har bantat bemanningen rejält på Malmös största kommunikationsbyrå Hilanders. Nu tvingas även Scandvision, dotterbolag till Aktietorgsnoterade Mobile […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Telavox köper konkurrenter för 100 miljoner kronor 

    Skånska miljardbolaget Telavox köper konkurrenter i Sverige och Danmark, som ska integrera Malmöbolagets ”AI-receptionist” i sina verksamheter. Samtidig avslöjar vd Viktor Karlsson att Telavox kan gå till börsen. 

  • …medan annonsbolaget ger upp

    Malmöbaserade Emerse har begärt sig självt i konkurs. En mix av pandemi och vikande annonsmarknad har bidragit – men också att tekniken inte längre är unik.

  • Infab gör dubbel vd-värvning

    Kommunikationsbyrån Infab anställer inte bara en utan två nya vd:ar på ett bräde. Båda är veteraner i Skånes kommunikationsbransch.

  • Sjöbergska gör förvärv

    Sjöbergska Huset i Malmö förvärvar byrån Kind, eller We are Kind som det Malmöbaserade bolaget heter. Efter förvärvet räknar koncernen med att omsätta över 50 miljoner kronor i år.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…