onsdag 19 februari 2025

inloggad som

ST-Ericsson varslar — men färre än väntat

Telekombolaget ST-Ericsson aviserade i somras att 130 tjänster skulle bort i Lund och Linköping. Varslet är nu lagt, men det drabbar färre än vad som tidigare sagts.

Totalt är det bara 90 personer som varslas om uppsägning. Den uppgiften bekräftar bolagets svenska presschef Annika Wolder för Rapidus.

— Vi har lyckats göra andra konstnadsbesparingar än på personalsidan. Försäljningen av nya produkter har också börjat ta fart, säger hon.

Facket har inlett förhandlingar, men än så länge på organisatorisk nivå.

— Vi börjar inte de individuella förhandlingarna förrän om ett par veckor, säger Unionens ordförande Patrik Fagerberg.

ST-Ericssons nedskärning på 130 personer i Sverige kom som en del i ett sparpaket på 120 miljoner dollar som ska vara klart till slutet av nästa år. Totalt handlade det om 500 tjänster.

Förra veckan släpptes kvartalsrapport. Försäljningen backade drygt en fjärdedel från samma period ifjol, till 412 miljoner dollar. Nettoresultatet blev en förlust på 211 miljoner. Samtidigt ökar försäljningen av nya produkter, som nu överstiger hälften av de totala intäkterna. Bland annat använder HTC plattformen NovaThor i Sensation Z710t.

Bolaget ägs till lika delar av Ericsson och schweiziska ST Microelectronics.

Kristian Svensson

Telekombolaget ST-Ericsson aviserade i somras att 130 tjänster skulle bort i Lund och Linköping. Varslet är nu lagt, men det […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.