lördag 23 november 2024

inloggad som

… på het skånsk spelmarknad

Det är inte bara jätten Massive som växer i Skåne. En rad små och mellanstora spelutvecklare håller också på att rekrytera, visar Rapidus kartläggning.

En av dem är Helsingborgsbaserade Pixelbite, som startades 2009 av grundarna till mobilspelsbolaget Polarbit i Södertälje. Pixelbite omsätter fem miljoner kronor på att utveckla främst racingspel åt uppdragsgivare som Microsoft samt egna produktioner för Ipod och Iphone. Bolaget sysselsätter i dag 8 personer men räknar med att bli 12 inom ett halvår.

— Det är inte så lätt att hitta rätt folk. Vi är rätt små och därför kräsna med vilka vi plockar in, säger Mattias Olsson, en av åtta delägare.

Med totalt 45 anställda har Tarsier Studios snabbt blivit ett av de större spelutvecklingsbolagen i Skåne. Tarsier etablerade sig i Malmö hösten 2010 efter att ha fått i uppdrag av Sony Computer Entertainment att utveckla uppföljaren till Playstation-spelet Little Big Planet. Sedan dess har större delen av personalstyrkan i Karlshamn flyttats hit samtidigt som bolaget nyrekyterat. I dag jobbar 35 personer vid Malmökontoret och ytterligare några projektanställda är på väg in.

Även för SouthEnd Interactive i Malmö har en blandning av egna spelproduktioner och uppdrag åt andra blivit en framgångsrik cocktail. Bolaget släppte i våras sin hittills bäst säljande produktion, ett mobilspel där två huvudfotingar ska lösa pussel för att återförenas, och har just påbörjat ett årslångt projekt för Xbox, Playstation och pc.

2010 omsatte SouthEnd 16 miljoner kronor, varav cirka 60 procent kommer från utvecklingsuppdrag åt bland andra Microsoft, Qualcomm och Sony Ericsson. Efter ett par rekryteringar det senaste året sysselsätter bolaget i dag 21 personer och planerar att bli 25 innan året är slut.

— Vi nyanställer delvis på grund av det stora projekt vi påbörjar. Men vi känner även generellt att vi har god tillväxt på uppdragssidan, säger VD Fredrik Erlandsson.

Vid sidan om de etablerade bolagen dyker nykomlingar upp, som Imperial Game Studio i Malmö. Bolaget har tre anställda och släppte i dagarna sitt fjärde mobilspel. Omsättningen första året väntas hamna på runt en miljon kronor.

Samtidigt blir läget allt mer trängt för spelutvecklaren Junebud. I våras tvingades det börsnoterade Malmöbolaget varsla sina 18 anställda om uppsägning efter uteblivna intäkter från onlinespelet MilMo. På fredag ska en extrainsatt bolagsstämma ta ställning till en eventuell likvidation av bolaget.

Erik Olausson

Det är inte bara jätten Massive som växer i Skåne. En rad små och mellanstora spelutvecklare håller också på att rekrytera, visar […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad