tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Framtidsprognoser nytt fält för Saplo

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på att plocka in 2-3 miljoner euro för att vidareutveckla mjukvaran för textanalys till att även kunna förutse framtiden.

Sedan grundandet 2007 har Saplo fått stor uppmärksamhet för sin mjukvara för textförståelse, baserad på statistisk språkanalys. Mediebolag som Sydsvenskan använder i dag tekniken för att märka ut platser, personer och organisationer i webbartiklar så att läsarna kan klicka sig vidare till relaterade texter. Färskast i kundlistan är Aftonbladet.

Men tekniken att automatiskt tolka texter utifrån innehåll snarare än nyckelord kan även användas till att gruppera och gradera texter efter mer abstrakta kriterier, som känslor.

— Man kan till exempel se hur säkert eller osäkert, miljövänligt eller icke miljövänligt ett företag framställs, säger VD Mattias Tyrberg.

Nu jobbar bolaget med nästa steg, att koppla samman resultaten från texttolkningen till variabler i bolagens affärsstödssystem, exempelvis försäljningssiffror eller supportbehov. Tanken är att kunna förutse hur diskussionen i främst sociala medier som Twitter och Facebook påverkar bolaget i den nära framtiden.

— Om många pratar om att en viss produkt inte fungerar kan du exempelvis räkna med att supporten får många samtal dagen efter, säger Mattias Tyrberg.

Parallellt med en ökande kundbas för den existerande tekniken räknar han med att prognosverktygen är det som ska ge Saplo sitt verkliga försäljningsgenombrott. Att bolaget fortfarande är beroende av riskkapital syns på 2010 års siffror, som nu rapporterats in till Bolagsverket. Omsättningen stannade på 200.000 kronor, med ett resultat på -874.000 kronor. Bolaget sysselsätter i dag sju personer.

Våren 2010 fick Saplo in fyra miljoner kronor från bland andra Ikeaprofilen Göran Grosskopf och sängkoncernen Sovas grundare Martin Liljeberg. Under hösten siktar Mattias Tyrberg på att locka 2-3 miljoner euro från investerare i Sverige och Silicon Valley. Där ska även ett nytt kontor öppnas, om allt går i lås.

Erik Olausson

Trots kunder som Sydsvenskan, Cision och IDG visar Saplo ännu upp en blygsam omsättning. Nu siktar det omskrivna Malmöbolaget på […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.

  • Stjärnspäckad styrelse i Elva11

    Nyligen gjorde Additude-grundaren Jim Roslund comeback i IT-branschen med det nystartade konsultbolaget Elva11. Nu tar styrelsen form. Utöver ordförande tar andra tunga technamn och internationella profiler plats i styrelsen. Rapidus har namnen.

  • Rejält tillskott i kassan för el-sparare

    Lundabaserade Emulate Energy stänger sin Serie A-runda och får två nya internationella delägare. Så här stort blev tillskottet och så ska pengarna användas.