I höstas ansökte det tidigare Ideon Innovationsbolaget OneCafé om rekonstruktion. Nu tycks bitarna falla på plats, men det är ett rejält bantat företag som kommer ur processen.
I höstas tog ledningen in två miljoner kronor i riskkapital för att hantera de omedelbara likviditetsproblemen. Nu skjuter ägarna till ytterligare två miljoner för att driva verksamheten vidare.
Istället för att licensiera ut maskin och förpackningslösning till kafferosterier går affärsplanen numera ut på att använda OneCafés lock för engångsmuggar i snabbköpens teautomater. Locket, som har ett inbyggt bryggfilter, används i dag i ett trettiotal 7-eleven och Pressbyråbutiker.
— Vi måste nå en omsättning på tio miljoner för att må bra. Eftersom vi inte går direkt till slutkund blir vi beroende av våra distributörer och det påverkar hur snabbt vi kan expandera, säger OneCafés styrelseordförande Göran Sjöholm.
Lundabaserade OneCafé har numera två anställda men Toni Belokozovski ska lämna sin post som VD i juni, Sjöholm vill inte säga vem som efterträder. Katalogföretaget AJ Postorder i Halland är tillsammans med grundarna huvudägare.
Joel Lyth