tisdag 1 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Ustwo dubblar personalen med H&M som kund

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett uppsving för Londonbaserade Ustwo, som det senaste året dubblat personalen såväl globalt som vid Malmökontoret och nu planerar att öppna i New York.

Totalt sysselsätter i dag Ustwo 80 personer, varav ett 20-tal i Malmö.

— Om ett år räknar vi med att vara ytterligare dubbelt så många, säger bolagets marknadschef Steve Bittan.

Framförallt är det återförsäljare av kläder som tagit Ustwo till hjälp med framtagning av mobilappar och andra digitala verktyg. Storkunden är H&M, som enligt VD Marcus Woxneryd är ett av de klädföretag som kommit längst när det gäller att använda mobilen som försäljningskanal.

— Genom tjänsterna kan klädkunderna enkelt få mer information när de befinner sig i butiken. Kunderna kan även få rabattkuponger och tips, säger Steve Bittan.

2010 omsatte Ustwo sex miljoner pund, mot tre miljoner året innan. Bolaget är främst inriktat mot försäljning till företag men utvecklar även mobilappar åt konsumenter för att skapa sig ett namn på marknaden. Bland annat har bolaget en satsning på appar för uppkopplade TV-apparater med Android som operativsystem.

Ustwo bildades som en designstudio i London 2004 och öppnade sitt Malmökontor för några år sedan för att vara nära storkunden Sony Ericsson, som i dag står för en femtedel av omsättningen. Bland andra bolag i kundlistan finns Intel, Sony och bankkoncernen J.P. Morgan.

Bolaget planerar även att under året öppna en designstudio i New York med sex anställda för att arbeta med användargränssnitt och mobila lösningar.

Anders Frick

Efterhand som storbolagen börjar snegla på shopping i mobilen som ny försäljningskanal ökar också suget efter tekniska lösningar. Det betyder ett […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Influencerbolaget nobbar Shein

    Proad, med några av Sveriges största influencers i stallet, har beslutat att inte ingå samarbeten med företag som Temu, Shein eller liknande dropshippingbutiker. Vd Magnus Noord säger att beslutet kommer gynna fortsatt tillväxt.

  • Uppstuds för Beammwave

    Mobilteknikbolaget Beammwave i Lund har fått se sin aktie studsa upp under hösten. – Vi har äntligen satt ihop en produkt som går att visa för kunder, säger vd Stefan Svedberg.

  • Lundabyrå köps av Spiltan-backad grupp – och flyttar till Malmö

    Spiltan-backade byrågruppen Collaboration Art köper den Lundabaserade byrån Nordic Branch. Byrån blir därmed koncernkollega till Malmö-byråerna WGP och Innosearch. Inom kort flyttar de alla ihop.

  • Mobile Heights byter namn

    Namnet för teknikklustret Mobile Heights har spelat ut sin roll. Det handlar varken om mobilindustri eller om den geografiska anspelningen på höjden i norra Lund längre. Därför är det dags för ett namnbyte som ska signalera den nya tiden. Det nya namnet är…

  • Konsolidering i PR-branschen…

    Pandemin blev avgörande för flera av Skånes PR-byråer. Vissa gjorde rekord, andra föll och köptes upp. Rapidus vet vem som tog vem och tar tempen på branschen.

  • … som mognar i Skåne

    Allt fler företag har börjat inse värdet av strategisk kommunikation och varumärkesarbete. Det vittnar flera skånska PR-byråer om, bland andra Aspekta med vd Linda Molin.

  • IR-drottningen drar till Thule

    Catharina Paulcén etablerar sig som en kommunikations-stjärna när hon i höst blir friluftsbolaget Thule Groups nya kommunikationsdirektör och IR-chef. Bakom sig lämnar hon Lindab och dessförinnan Haldex.

  • Honeybadger slukar Shark

    Göteborgsbaserade Honeybadger tar över Shark Communications verksamhet från och med i dag. Försäljningen är sista steget i Spotlights omorganisering.