Ett 20-tal hamnar slåss om att få bli produktionsplats då tunnelelement för mångmiljardbelopp ska gjutas åt Fehmarn Bältförbindelsen. Erfarenheterna från byggandet av Öresundsbron kan bli ett trumfkort för Malmö och Köpenhamn, som är med bland toppkandidaterna.
Femern A/S, som är danska transportministeriets planeringsbolag för förbindelsen, har nyligen inlett dialogen med olika hamnar i regionen för att hitta en lämplig produktionsplats för de tunnelelement som kommer att krävas för den 17,6 kilometer långa förbindelsen. Malmö stad och Köpenhamns kommun har just lämnat in sina ansökningar, uppger Peter Lundhus, teknikdirektör för Femern A/S. Det har 17 andra hamnar i Danmark, Tyskland och Polen också gjort, men enligt källor på Femern A/S ligger Köpenhamn och Malmö mycket bra till efter framgången med tunnelbygget till Öresundsbron.
Fabrikshallarna där tunnelelementen göts och sedan fraktades ut och sänktes i Sundet står dessutom kvar i Frihamnen i Köpenhamn. Även i Malmö är infrastrukturen intakt efter de jättelika sänkkistor för brons pyloner som färdigställdes där.
Vilken produktionsplats som Femern A/S i slutänden förordar spikas under 2011. Under tiden fortsätter miljöprövningen för såväl tunnel- som broalternativet för förbindelsen, som beräknas kosta 38 miljarder danska kronor att bygga. En majoritet av partierna i folketinget har talat sig varma för en tunnel, men först 2013 kommer ett slutgiltigt besked om hur förbindelsen ska se ut.
Klik her for at se dansk version af artikeln
Keld Broksø