onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Digitala hemmet nytt fält för Conveneergrundarna

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för film och musik till stereon i vardagsrummet och tv:n på väggen. Idén har Conveneergrundarna Richard Lindberg och Marc Klefter ruvat på sedan 2009.

Efterhand som strömmande medietjänster som SVT Play och Spotify vinner terräng ökar också behovet av att spela upp film och musik från webben på andra apparater än datorn. Här hoppas Admedius slå sig fram med en app som underlättar kopplingen mellan hemelektroniken och webbtjänsterna. Med appen påslagen skickar mobilen specialformatterade länkar som tv:n eller stereon använder för att hitta till favoritprogrammet bland kanalernas webbsändningar eller till låtlistan på Spotify. Det krävs fortfarande en internetanslutning, direkt eller via exempelvis en Blu Ray-spelare eller Playstation, men ingen speciell digitalbox eller förinstallerad mjukvara på tv:n.

— Appen vi lanserar kommer i första vändan ha stöd för gratistjänster som Dropbox, vilket gör att du kan se dina filer på tv:n. Under våren hoppas vi skriva avtal med olika innehållsleverantörer, säger Richard Lindberg.

Admedius grundades 2009 efter att Richard Lindberg och Marc Klefter sålt sina andelar i dåvarande Ideonbolaget Conveneer, senare uppköpt av brittiska mBlox under namnet Mashmobile. I början var planen att utveckla användargränssnitt åt avancerade mobiltelefoner, men det senaste året har kompanjonerna istället jobbat på appen som under våren beta-testas av en mindre skara användare.

Parallellt letar duon 500.000 dollar i riskkapital för att bygga upp organisationen. Går alla planer i lås ska Admedius sysselsätta 5-6 personer om ett år. Intäkterna räknar Richard Lindberg dels få in från de som vill ha en premiumvariant av appen, dels från innehållsleverantörer som vill underlätta användarnas mediekonsumtion.

— I förlängningen vill vi även lägga till ytterligare funktioner, om du till exempel läser en filmrecension på din dator ska det räcka med att klicka för att strömma filmen till tv:n, säger Marc Klefter.

Erik Olausson

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.


  • Säkra kommentarsfält – en lönsam historia?

    Ifrågasätt Media vill återuppliva kommentarsfunktioner på nätet och göra dem trollfria. Nu öppnas en investeringsrunda som ska räcka till svarta siffror.

  • Alteri Care satsar globalt

    Efter satsningen på internationell expansion närmar sig vårdtechbolaget lönsamhet – och ska revolutionera sjukvården i Zimbabwe.

  • Hon tar över rodret på Softhouse

    I fjol tog Stina Åkesson plats i vd-stolen på teknikbolaget Ourliving. Nu kliver hon även in i en vd-roll på ägarbolaget Softhouse. Här berättar den förre AF-borgbossen om ett turbulent fjolår.

  • Eletives sämsta år – 40 procent upp

    Det snabbväxande Malmöbolaget Eletive gjorde sitt hittills sämsta år i fjol. Och då var tillväxten ändå 40 procent. — I år kommer vi att passera 100 miljoner i ARR, säger vd Marcus Wennmo.

  • Tretton37: Kundinformationen till salu

    Efter att Tretton37 gått i konkurs är tillgångarna i bolaget nu till salu. En köpare kan överta varumärket Tretton37, kunddata värt nästan 90 miljoner kronor om året – och telefonnumren till 180 IT-konsulter.

  • Refined raffinerar marginalen

    IT-bolaget Refined i Malmö är något så ovanligt som ett scaleup-bolag som står på egna fötter med vinst. Medgrundaren Emil Sjödin lägger ett 2024 bakom sig med höjd marginal.

  • AI-bolaget gasar på med kändisänglar

    Helsingborgsbolaget Klang AI fyller på kassan med en nyemission och får välkända lokala profiler i ägarlistan.

  • Tretton37 i konkurs

    Det tidigare så framgångsrika IT-bolaget Tretton37 i Lund har ansökt om konkurs. Aktierna är pantsatta till en bank.

  • Mobill tar upp jakten på parkeringsjättarna

    Parkeringsappföretaget Mobill i Malmö satsar hårt med stärkt kassa och en nylanserad app – och tar därmed upp kampen med den många gånger större aktören Parkster i Lund.

  • Nytt kapital till digital tvilling

    Det Malmöbaserade mjukvarubolaget Emission Twin stänger en nyemission och Hypergenes grundare tar en operativ roll. Det här ska bolaget göra med pengarna.