måndag 30 juni 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Digitala hemmet nytt fält för Conveneergrundarna

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för film och musik till stereon i vardagsrummet och tv:n på väggen. Idén har Conveneergrundarna Richard Lindberg och Marc Klefter ruvat på sedan 2009.

Efterhand som strömmande medietjänster som SVT Play och Spotify vinner terräng ökar också behovet av att spela upp film och musik från webben på andra apparater än datorn. Här hoppas Admedius slå sig fram med en app som underlättar kopplingen mellan hemelektroniken och webbtjänsterna. Med appen påslagen skickar mobilen specialformatterade länkar som tv:n eller stereon använder för att hitta till favoritprogrammet bland kanalernas webbsändningar eller till låtlistan på Spotify. Det krävs fortfarande en internetanslutning, direkt eller via exempelvis en Blu Ray-spelare eller Playstation, men ingen speciell digitalbox eller förinstallerad mjukvara på tv:n.

— Appen vi lanserar kommer i första vändan ha stöd för gratistjänster som Dropbox, vilket gör att du kan se dina filer på tv:n. Under våren hoppas vi skriva avtal med olika innehållsleverantörer, säger Richard Lindberg.

Admedius grundades 2009 efter att Richard Lindberg och Marc Klefter sålt sina andelar i dåvarande Ideonbolaget Conveneer, senare uppköpt av brittiska mBlox under namnet Mashmobile. I början var planen att utveckla användargränssnitt åt avancerade mobiltelefoner, men det senaste året har kompanjonerna istället jobbat på appen som under våren beta-testas av en mindre skara användare.

Parallellt letar duon 500.000 dollar i riskkapital för att bygga upp organisationen. Går alla planer i lås ska Admedius sysselsätta 5-6 personer om ett år. Intäkterna räknar Richard Lindberg dels få in från de som vill ha en premiumvariant av appen, dels från innehållsleverantörer som vill underlätta användarnas mediekonsumtion.

— I förlängningen vill vi även lägga till ytterligare funktioner, om du till exempel läser en filmrecension på din dator ska det räcka med att klicka för att strömma filmen till tv:n, säger Marc Klefter.

Erik Olausson

Om en månad lanserar Mincbolaget Admedius sin första produkt: en mobilapp som ska göra det lättare att koppla webbtjänster för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Skånska börsvinnare första halvåret

    De skånska börsbolagen har gått rejält bättre än rikssnittet hittills i år. Men det finns en förklaring som är ganska nedslående. Rapidus har listan på bäst och sämst under första halvåret.

  • Oncorena får in 130 Mkr

    Cancerforskningsbolaget Oncorena i Lund får in 133 Mkr i en nyemission där pengarna i huvudsak kommer från ägarna Helth Cap, Linc och FSG. Kapitalet ska finansiera en fas 1-studie som pågått i tre år.

  • Hänt i vecka 26

    Ledningen hoppar av i Enzymatica och Peab medverkar till att sänka Sveriges koldioxidutsläpp med 7 procent. Det är några av nyheterna från förra veckan.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Crunchfish: ”Vi har haft fel approach”

    Malmöbaserade Crunchfish aktie har gått upp med 100 procent sedan i fredags. Bolaget lade nyligen ner ett av två affärsområden och släppte en positiv patentnyhet. Men vd Joachim Samuelsson menar att något helt annat driver kursen.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • Beammwave – risk vänds från ned till upp

    Mobilteknikbolaget Beammwaves aktiekurs har lyft ordentligt den senaste tiden efter att intresset för bolagets teknologi ökat. Nu handlar det ”bara” […]

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.