fredag 3 oktober 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Streamingkriget trappas upp – Naxos på väg att lämna Spotify

Malmöföretaget Echolize, som erbjuder reklamfinansierad musik via internet, har tecknat avtal med den nyligen Grammyprisade musikdistributören The Orchard. Samtidigt överväger de två internationella musikdistributörerna Naxos och ECM att lämna konkurrenten Spotify.

Echolize låter användare ladda ner musik från internet under tiden som man visar reklam. Det nya avtalet innebär enligt bolagets försäljningschef Richard Lindberg att Echolize får tillgång till 2,2 miljoner låtar i The Orchards arkiv. Echolize har även tecknat avtal med två mindre skivbolag som bland annat gör Echolize stora på reggaemusik. 

Bolaget grundades i januari och tog under hösten in sju miljoner kronor i riskkapital, främst från affärsängeln Lars Byléhn som även gått in som VD. Betaversionen av tjänsten lanserades under hösten. 

Även börsnoterade Aspiro satsar på nedladdningstjänster för musik. Tjänsten Wimp stod i tredje kvartalet för 15 av bolagets 75 miljoner kronor i omsättning, en fördubbling mot andra kvartalet. Wimp finns i Norge och har nyligen lanserats även i Portugal och Danmark. 

— I Norge ifrågasätts om reklamfinansierad streaming ger tillräckligt mycket, vi har enbart fokuserat på en betaltjänst. Det ger mer pengar att fördela, säger Aspiros informationschef Kristin Breivik Eldnes.

Samtidigt är minst två skivbolagsjättar på väg att lämna Spotify, den omskrivna svenska tjänsten för strömmad musik via internet. En av dem är Naxos, ett av världens största skivbolag inom klassisk musik. I Sverige representerar Naxos även ECM, som är en stor förläggare av både jazz och klassisk musik. Det är främst nivån på ersättningen från Spotify som gör att bolagen överväger att lämna musiktjänsten, uppger Håkan Lagerqvist, VD för Naxos Sverige.

— Det finns en stor tveksamhet till att vara kvar i tjänsten. Vi ser inte att det fungerar, det blir ingenting kvar i slutändan för varken artist eller producent. Om det inte blir en förändring av ersättningarna så är det troligt att flera klassiska bolag kommer att lämna under nästa år, säger han.

Formellt beslut om Naxos ska lämna Spotify tas om inom ett par månader. Naxos bidrar med över 100.000 spår till musiktjänstens utbud, som totalt omfattar drygt tio miljoner låtar. Spotify betalade under årets första åtta månader ut 30 miljoner euro till sina rättighetsinnehavare och är enligt presschefen Sofie Grant den största digitala inkomstkällan för branschen i Sverige.

Anders Frick

Malmöföretaget Echolize, som erbjuder reklamfinansierad musik via internet, har tecknat avtal med den nyligen Grammyprisade musikdistributören The Orchard. Samtidigt överväger […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad

Prenumerera på Rapidus för
533 kr per månad

Bli en del av vårt exklusiva nätverk och få koll på vad som händer i Skåne och Öresundsregionen. Var alltid uppdaterad när du talar med dina affärskontakter. Nytta, nöje, inspiration.




  • Exklusiva affärsnyheter
  • Inbjudan till våra nätverksträffar
  • Två användare ingår

  • Fler uppsägningar i Malmös spelvärld

    Pandiemibaksmällan fortsätter att skörda offer i spelbranschen. Den Egmont-ägda spelutvecklaren Avalanche Studios stänger sitt tredje kontor sedan i fjol och uppsägningar väntar både i Malmö och Stockholm.

  • Neo4J investerar 1 miljard

    ,
    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Genombrott för skånskt plastsubstitut

    Malmöbaserade Saveggy lanserar sitt plastfria grönsaksskydd med Odlarna och Ica. Bolaget hoppas att det bara är början på dess stora genombrott. 


  • Neo4J investerar 1 miljard

    Det Malmögrundade IT-företaget Neo4J trycker på gasen för att ta grepp om AI-utvecklingen. 1 miljard kronor ska investeras för ”att göra AI användbart”.

  • Miljonregn över kändistätt AI-bolag

    Deeptechbolaget Intuicell vill revolutionera AI-världen. Målet är att skapa maskiner som lär sig nya saker på samma sätt som människor och djur. Bolaget backas av flera tunga investerare och har nu tagit in 40 miljoner i en nyemission. 

  • VC-firmorna jagar skånska AI-bolaget

    När många bolag kämpar för att hitta pengar uppvaktas Hikma AI av riskkapital i överflöd. Idén? En plattform som stresstestar företagens AI-botar.

  • Glädjeskutt för Precise-aktien

    Precise Biometrics fick se aktiekursen studsa upp 20 procent på måndagsförmiddagen. Det skedde efter att bolaget gått ut med ett nytt partnerskap med den amerikanska säkerhetsjätten Avigilon.

  • Brödernas affärsidé: hemsidor för funktionsnedsatta

    Bröderna bakom telefonitjänsten T-meeting vill göra hemsidor tillgängliga för alla. Med det nystartade bolaget Easeaccess24 lanserar de en lösning för EU:s tillgänglighetskrav.

  • Första året med vinst för Pinmeto

    Saas-bolaget Pinmeto visade 2024 för första gången vinst på sista raden. Nu satsar på bolaget på att utvidga med nya geografiska marknader och samtidigt växa i Malmö.

  • Kändisarna flockas kring AI-investeringar

    Det okända AI-bolaget plockar in 18 miljoner kronor från bland andra Bonnier-familjen och EQT-toppen Thomas von Koch. Det som lockar är grafdatabaser.

  • Så lockade han fastighetsjätten

    Han mejlade fastighetskungen Erik Selin och frågade om han ville investera i deras startup-företag. Det ville han. Bolaget Explainer ser tillväxt för sin AI-tjänst som skapa företagsfilmer. 

  • Safeture-profil släpper skådespelar-AI

    Andreas Rodmans nya bolag Lingotion lanserar sin första kommersiella produkt för spelutvecklare: AI som får karaktärer att agera självständigt och mer trovärdigt än i dagens dataspel.

  • Klang AI toppar styrelsen

    Dubblade intäkter och en glödhet Europamarknad får Klang AI att trycka på gasen. Nu plockar bolaget in sina kändisinvesterare i styrelsen för att navigera expansionen.