onsdag 19 februari 2025

inloggad som

Alteco tar blodfilter till Kina och Indien

Alteco Medical i Lund har avslutat två kliniska studier av sitt filter för behandling av blodförgiftning. Nu kan företaget visa att metoden inte bara är säker, utan också överträffar konventionella behandlingar. I början av 2011 räknar VD Jonas Jönmark med lansering i Kina och Indien.

— Nu har vi ett statistiskt säkerställt, vetenskapligt material. Jag tror det kommer övertyga kliniker som hittills varit tveksamma, säger Jonas Jönmark.

Alteco Medical grundades 2002 och har patenterat en ny behandlingsmetod för sepsis, blodförgiftning, som ska komplettera antibiotikamedicinering. Vid sepsis reagerar kroppens immunförsvar kraftigt på en infektion som snabbt förvärras. Alteco Medical säljer ett filter som placeras i en dialysmaskin och renar blodet utanför kroppen från ett ämne som driver immunreaktionen. På så vis ska fler patienter räddas till livet och vårdtiden kortas.

Alteco Medical har distributörer i 15 länder och en partner i Kina. I Honkong pågår just nu en klinisk studie som förbereder registrering i Kina av Altecos filter. Samtal pågår även med möjliga samarbetspartners i Indien. Företaget har sex anställda och ägs av Esalp Invest, den tidigare Gambrokoncernchefen Anders Althins familjebolag. Althin är själv ordförande i Alteco Medical.

Lisa Kirsebom

Alteco Medical i Lund har avslutat två kliniska studier av sitt filter för behandling av blodförgiftning. Nu kan företaget visa […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Hon kopplar ännu hårdare grepp

    Hamlet Biopharma tar kliv mot en kommersialisering och rör om i ledningen. Grundaren Catharina Svanborg går in som vd, samtidigt som styrelsen ska ledas av en expert på kliniska prövningar.

  • Nytt spel från ensamvargen

    Victor Ågren gjorde succé 2019 med spelet My Friend Pedro som han utvecklat helt ensam. Nu uppges Malmö-utvecklaren vara på gång med ett nytt spel.

  • Blockkedjor ska berätta om vinets resa

    Europeiska vindrickare är medvetna konsumenter som vill veta var vinet kommer ifrån och hur det tillverkats. Bolaget Journy skapar digitala produktpass åt vinproducenter och ser en jättemarknad.