fredag 6 september 2024

inloggad som

VisitSweden spänner musklerna i Danmark

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år ser budgeten ut att bli ännu större.

Det är danskarnas snabbt ökande konsumtion av varor och tjänster i södra Sverige som gett marknadsföringsorganisationen blodad tand. 2009 gjorde varje dansk besökare i genomsnitt av med 1.600 danska kronor mer än året före, motsvarande en 15-procentig ökning, enligt VisitSwedens egen undersökning bland 5.000 intervjuade.

Trenden går igen i antalet hotellnätter bokade av danskar, vilket under 2009 steg med nästan 50 procent i syd- och västsvenska län, mot 23 procent i landet som helhet.

Niels Mourtizen, chef för Region Nord inom VisitSweden, räknar därför med att marknadsföringspotten i Danmark kommer öka även i år.

— Vi har en treårig målsättning om att göra Sverige till danskarnas andra hemland, säger han.

Den slutgiltiga marknadsföringsbudgeten för VisitSweden sätts i samråd med organisationens samarbetspartner, där bland andra Tourism in Skåne, Malmö Turism, Stena Line, Scandlines och Øresundsbrokonsortiet ingår.

Keld Broksø

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Bolaget som tar in 1,1 mdr på en dag

    För vissa går det lätt att få riskkapital. Här är bolaget som på onsdagen sonderade intresset för att pytsa in 1 miljard kronor. Samma kväll fanns löften om 1,1 miljarder.

  • Fåhraeus fyller på sin fond

    Serieentreprenören Christer Fåhraeus räknar med att ha 700 Mkr i torrt krut till årsskiftet i sin investeringsfond FSG 2. Det senaste förvärvet är en mindre andel i Göteborgsföretaget Promimic.

  • Mer EU-pengar till skånska aktörer

    Skåne har utnämnts till att vara en av EU:s 151 “Region Innovation Valleys”, innovationsregioner. Initiativet ska hantera EU:s samhällsutmaningar och stärka den gemensamma konkurrenskraften.