onsdag 24 juli 2024

inloggad som

VisitSweden spänner musklerna i Danmark

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år ser budgeten ut att bli ännu större.

Det är danskarnas snabbt ökande konsumtion av varor och tjänster i södra Sverige som gett marknadsföringsorganisationen blodad tand. 2009 gjorde varje dansk besökare i genomsnitt av med 1.600 danska kronor mer än året före, motsvarande en 15-procentig ökning, enligt VisitSwedens egen undersökning bland 5.000 intervjuade.

Trenden går igen i antalet hotellnätter bokade av danskar, vilket under 2009 steg med nästan 50 procent i syd- och västsvenska län, mot 23 procent i landet som helhet.

Niels Mourtizen, chef för Region Nord inom VisitSweden, räknar därför med att marknadsföringspotten i Danmark kommer öka även i år.

— Vi har en treårig målsättning om att göra Sverige till danskarnas andra hemland, säger han.

Den slutgiltiga marknadsföringsbudgeten för VisitSweden sätts i samråd med organisationens samarbetspartner, där bland andra Tourism in Skåne, Malmö Turism, Stena Line, Scandlines och Øresundsbrokonsortiet ingår.

Keld Broksø

22 miljoner kronor använde VisitSweden för att marknadsföra Sydsverige för danskarna under 2009, mot 13 miljoner året före. I år […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Podd: Så gick det efter Darknästet

    Från draknäste till lejonkula. Tre startups berättar om hur det gick efter att de medverkat i SVT:s program Draknästet. I vår podd Lejonkulan ställer prgramledare Jan Dahlqvist de avgörande frågorna till entreprenörerna. Lyssna här.

  • Så ska han dubbla försäljningen

    – Jag har suttit i styrelsen i fem år, det vore konstigt om jag ville ändra allt nu när jag är vd. Det säger Thule Groups koncernchef sedan snart ett år, Mattias Ankarberg. Men hur ska han klara ett extremt ambitiöst tillväxtmål? I en intervju med Rapidus berättar han om Thules väg framåt.

  • Rapportflod vecka 29

    Fler än 20 skånska börsbolag rapporterade sina andra kvartal i förra veckan. Somliga bolag sätter rekord trots att tiderna anses tuffa. Ett av dem är Lindab med vd Ola Ringdahl.

  • Enzymatica byter affärsmodell

    Enzymatica i Lund, som tillverkar förkylningssprayen Coldzyme, tittar på en ny affärsmodell. Den bedöms höja lönsamheten men det kommer att ta längre tid än vad bolaget tidigare sagt. Så här går tankegångarna hos ordförande Bengt Baron.