torsdag 2 maj 2024

inloggad som

Personliga annonser nytt fält för Avail

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som anpassar e-handelssajter som CDON och AdLibris efter kunden. Nu ska bolaget utveckla ett system som kundanpassar även de annonser som e-handelsbolagen visar på andra sajter.

Surfaren ska alltså kunna se reklam på exempelvis aftonbladet.se som valts utifrån vad han eller hon gjort vid det senaste besöket på e-handelsbolagets sajt.

— 95 procent av de som besöker en e-handelssajt köper ingenting. De tittar runt lite eller lägger saker i sin varukorg utan att sedan köpa dem. Om man kan nå dem en gång till med relevanta, utvalda produkter så ökar chansen att kunden kommer tillbaka, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Nu får Avail Intelligence tre miljoner kronor från Vinnova för utvecklingen av det nya systemet, och satsar ungefär fem miljoner av egna medel.

Ni är inte oroliga för en integritetsdebatt kring en tjänst som anpassar annonsen efter den som tittar på skärmen?

— Vi tar allvarligt på frågan. Debatten om beteendestyrd annonsering är inte ny, Google har ju varit i hetluften i flera år vad gäller det. Men med vår teknik arbetar vi inte med någon identifierbar information alls. Vi behöver inte veta sådant som användarens ålder, kön, postnummer, eller ens land, säger Pontus Kristiansson.

Avail Intelligence har 25 anställda och planerar att rekrytera ytterligare två personer som en konsekvens av Vinnova-bidraget. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Scope, medarbetare och grundare. 2009 dubblade Avail sin omsättning till ungefär 20 miljoner kronor och vände till positivt kassaflöde, även om helårsresultatet blev ett par miljoner i förlust.

Bidraget från Vinnova delas ut inom programmet Forska&Väx, som i denna omgång fördelar närmare 50 miljoner kronor mellan 45 projekt. Bland övriga skånska mottagare finns Magle Life Sciences i Lund och Kristianstad, som ska ta fram nya sårbehandlingsprodukter, och CellaVision i Lund, för utveckling av en diagnosmetod för malaria.

Lisa Kirsebom

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Så väcker du journalistens intresse

    Överraskning, känslor och pengar. Det är ingredienser till en artikel som väcker alla Rapidusläsares intresse. Så här gör du för att komma i tidningen.

  • Oatly bantar sig i form

    Oatly Group visar en liten försäljningsökning under första kvartalet, trots att efterfrågan av bolagets havrebaserade alternativ minskade med 30 procent i Kina. Huvuddelen av en minskad förlust kommer dock från minskade kostnader.

  • Ascelia rusar på fas 3-resultat

    Ascelia Pharma, med huvudkontor i Malmö, redovisar positiva resultat från en fas 3-studie med kandidaten Orviglance. Aktien rusade på beskedet.

  • Delningsekonomi i Lejonkulan

    I morgon fredag släpper vi ett nytt avsnitt av Lejonkulan. Här är frågan om det finns ekonomi i delningsekonomi.