torsdag 31 juli 2025

inloggad som

ANNONS Innehåll från EKN

Personliga annonser nytt fält för Avail

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som anpassar e-handelssajter som CDON och AdLibris efter kunden. Nu ska bolaget utveckla ett system som kundanpassar även de annonser som e-handelsbolagen visar på andra sajter.

Surfaren ska alltså kunna se reklam på exempelvis aftonbladet.se som valts utifrån vad han eller hon gjort vid det senaste besöket på e-handelsbolagets sajt.

— 95 procent av de som besöker en e-handelssajt köper ingenting. De tittar runt lite eller lägger saker i sin varukorg utan att sedan köpa dem. Om man kan nå dem en gång till med relevanta, utvalda produkter så ökar chansen att kunden kommer tillbaka, säger Avails VD Pontus Kristiansson.

Nu får Avail Intelligence tre miljoner kronor från Vinnova för utvecklingen av det nya systemet, och satsar ungefär fem miljoner av egna medel.

Ni är inte oroliga för en integritetsdebatt kring en tjänst som anpassar annonsen efter den som tittar på skärmen?

— Vi tar allvarligt på frågan. Debatten om beteendestyrd annonsering är inte ny, Google har ju varit i hetluften i flera år vad gäller det. Men med vår teknik arbetar vi inte med någon identifierbar information alls. Vi behöver inte veta sådant som användarens ålder, kön, postnummer, eller ens land, säger Pontus Kristiansson.

Avail Intelligence har 25 anställda och planerar att rekrytera ytterligare två personer som en konsekvens av Vinnova-bidraget. Företaget ägs av riskkapitalbolaget Scope, medarbetare och grundare. 2009 dubblade Avail sin omsättning till ungefär 20 miljoner kronor och vände till positivt kassaflöde, även om helårsresultatet blev ett par miljoner i förlust.

Bidraget från Vinnova delas ut inom programmet Forska&Väx, som i denna omgång fördelar närmare 50 miljoner kronor mellan 45 projekt. Bland övriga skånska mottagare finns Magle Life Sciences i Lund och Kristianstad, som ska ta fram nya sårbehandlingsprodukter, och CellaVision i Lund, för utveckling av en diagnosmetod för malaria.

Lisa Kirsebom

Webbannonser specialutformade för besökaren blir nästa steg för mjukvaruutvecklaren Avail Intelligence i Malmö. Hittills har bolaget arbetat med mjukvara som […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad


  • Danskt vaccinbolag blir svensk-brittiskt

    Det svenska rikskapitalbolaget Nordic Capital och det brittiska Permira lägger ett bud på Bavarian Nordic. Affären värderar det danska bolaget till 28,5 miljarder kronor.

  • ”Ett förtroende att förvalta bostäder”

    För femton år sedan kallades Olof Andersson filantrop när han pratade hållbarhet med banken. Men Trianons vd och huvudägare står fast vid att hållbarhet är en god affär och han tror stenhårt på att hemstaden Malmö kommer att fortsätta växa.

  • Miljardbonusen som ingen vill ha

    Facebook-bolaget Meta påstås ha erbjudit upp till 100 miljoner dollar i bonus till Open AI-anställda som kan tänka sig att hoppa över till Zuckerberg. Ändå har inte en enda tackat ja. Jan Dahlqvist frågar sig varför.

  • Hänt i vecka 30

    Lite halvdana siffror apporterades från Oatly, Swedencare och Alfa Laval i förra veckan. Men två av tre ser det som mellankvartal och räknar med att det tar sig under resten av året.


  • Qvickly startar om med ny vd – igen

    Turbulensen i betaljätten Klarna har öppnat upp för mindre aktörer. Malmöbaserade Qvickly är en av dessa. – Vi har tagit en del business inom e-handel det senaste halvåret, säger nytillträdde vd:n Malin Jonsson Skogman. 

  • Avionero skänker tio procent – vill att resejättarna gör samma sak

    Efter nedmonteringen av USAID utmanar Avionero resebranschen att donera mer till välgörenhet. — Marginalerna i branschen är så pass bra, säger vd Lars Kristensson.

  • Techprofil går in i Ifrågasätt

    Lunda-startupen Ifrågasätt Media får i samband med en kapitalrunda in välkända namn i ägarskaran, en Saas-veteran och ett kvinnligt nätverk. – Vi får in en ägare som vet hur man skalar upp, säger vd Gustav Hjärne.

  • ”Innan du anställer – kolla först om AI kan göra jobbet”

    På Malmöföretaget Getaccept har vd Samir Smajic satt upp tydliga riktlinjer för att öka AI-användningen. Han vill se fler chefer göra likadant.

  • Mistbase-grundaren laddar om

    Saas-bolaget Peak Energy är Mistbase-grundaren Michal Stalas nya satsning, åtta år efter att han sålde Mistbase för uppåt 150 Mkr. Nu vill han utveckla mjukvara för optimering av elanvändning.

  • En finanschef ut och en in

    I sommar lämnar Magnus Blixt rollen som finanschef på Skånes bioteknikstjärna Cellavision. Arbetet med att hitta hans efterträdare är redan igång. Och på Skånes största läkemedelsbolag, Camurus i Lund, kliver en ny finanschef in.

  • Bimobject på förvärvsoffensiv

    Bimobject köper Malmöbolagen Green Metrica och Lumea AI Plattform, som båda är inriktade på artificiell intelligens. Bygginformationsbolaget redovisar också siffror för årets första kvartal, som visar att vd-karusellen blivit en kostsam historia.

  • Dan Olofsson köper Qgroup

    Qgroup skrotar börsplanerna. I stället köps IT-konsultkoncernen upp av Danir-kontrollerade Nexer Group. – Det här blir än mycket bättre lösning än att gå till börsen, säger Qgroups vd Jon Carvell.

  • Cellavision rapportvinnare

    Aktiemarknaden jublade över Cellavisions rapport efter en fyraårig utförslöpa. Fler skånska börsbolag kom med sina kvartalssiffror på tisdagen, med blandade reaktioner för till exempel Thule.

  • Finch sätter sin AI i hårdträning

    Techprofilen Hannah Meiton och hennes Ampli Ventures investerade i början av året i Malmöbaserade AI-bolaget Finch. Nu kliver hon in i styrelsen för att sätta bolagets AI-modell i hårdträning.