onsdag 1 maj 2024

inloggad som

Osäker framtid för Kockums stirlingteknik

Det rönte stor uppmärksamhet när det i våras blev känt att Scaniadirektören Hans Hansson och tidigare Ericsson-VD:n Sven-Christer Nilsson fått klartecken att använda Kockums stirlingmotor för att driva solcellsgeneratorer. Men ansökan på 115 miljoner kronor till Energimyndigheten fick avslag och nu är framtiden osäker för projektet.

Pengarna skulle det nystartade bolaget Ripasso använda för att skapa en prototyp och starta industriell tillverkning av solcellstekniken i Sibbhultsverken i nordöstra Skåne, där Scania tidigare tillverkade växellådor.

Stirlingmotorn är tystgående, och använder temperaturskillnader för att utföra arbete. I Kockums fall handlar det om att driva ubåtar framåt, medan Ripasso driver en generator med hjälp av värmen från speglar som fångar och koncentrerar solljuset.

Kockums har testat tekniken i en solfångaranläggning i USA genom sin partner Stirling Energy Systems. I ansökan i våras skrev dock Ripasso att företaget har tecknat avtal som ger bolaget ensamrätt på att tillverka stirlingmotorer för civilt bruk, rapporterade tidningen Miljörapporten.

— Kockums har tagit ett strategiskt beslut att inte satsa på civila tillämpningar. Istället är det Ripasso som kommer att kommersialisera den här produkten. Det handlar alltså inte om att utveckla en ny teknologi, utan om tillverkning i stora volymer, säger Tore Svensson, ansvarig affärsutvecklare för stirlingtekniken på Kockums ThyssenKrupp Marine Systems.

Närmare än så vill Kockums inte kommentera om det finns något avtal om ensamrätt för Ripasso.

Efter avslaget i våras väntar nu Energimyndigheten på nästa livstecken från Ripasso. Bolaget själva lägger locket på, varken Hans Hansson eller Sven-Christer Nilsson vill alls kommentera läget.

— Det är en spännande teknik som har stor potential, inte i Sverige men i länder med mycket sol. Vi har dock fortfarande inte ännu fått in någon ny ansökan från Ripasso att ta ställning till, säger Linus Palmblad på Energimyndigheten.

På Kockums uppger Tore Svensson däremot att Ripasso är på gång med sin stirlingteknik.

— Jag kan bekräfta att det pågår aktiviteter för att komma ut på marknaden i rimlig närtid, säger han.

Anders Frick

Det rönte stor uppmärksamhet när det i våras blev känt att Scaniadirektören Hans Hansson och tidigare Ericsson-VD:n Sven-Christer Nilsson fått […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad