fredag 22 november 2024

inloggad som

Ystadbolag jagar riskkapital till elbilsteknik

Ystadbolaget Nordic Electros teknik för elbilsladdning testas bland annat av McDonalds. Nu jagar teknikbolaget 3-5 miljoner kronor i riskkapital för att skala upp verksamheten.

Det senaste året har Nordic Electro i Ystad deltagit i ett flertal uppmärksammade pilotprojekt, där McDonalds laddningsstation för elbilar i Kungens Kurva i Stockholm är ett. Det projektet ska nästa år utvidgas till fler restauranger.

Nordic Electro har, förutom att utveckla själva laddningsstolpen, också tagit fram ett betalningssystem där smartcard och mobiltelefoner kan användas för att debitera bilistens eluttag. Stolpen kan också användas som en motorvärmare som går att programmera och fjärrstyra via nätet.

— Vi söker en partner för att skala upp verksamheten. Vår produkt är konkurrenskraftig idag men på sikt behöver vi få in mer muskler i bolaget, säger bolagets VD Ingvar Grundborg.

Helst ser Ingvar Grundborg en delägare som också kan bidra i produktionsledet, men även rent riskkapital kan bli aktuellt.

— Pengarna ska användas till att köpa in expertkunskap de närmaste åren, framförallt för att dokumentera produkten och nå fler försäljningskanaler, säger Ingvar Grundborg.

Elstolpen är en vidareutveckling av ett liknande system som används för att ansluta båtar till elnät i hamnar. Det systemet marknadsförs av det danska bolaget Tallykey A/S, vars svenska dotterbolag Ingvar Grundborg är huvudägare i. Vid årsskiftet ska svenska Tallykey AB och Nordic Electro slås samman till ett företag.

De två bolagen kommer under 2009 att sammanlagt omsätta omkring tio miljoner kronor och göra en liten vinst. Tre personer är idag sysselsatta i företagen.

Joel Lyth

Ystadbolaget Nordic Electros teknik för elbilsladdning testas bland annat av McDonalds. Nu jagar teknikbolaget 3-5 miljoner kronor i riskkapital för […]


För att läsa resten av artikeln behöver du
vara prenumerant och inloggad



  • Lundabolag i genombrottsaffär med Alfa Laval

    Lundabaserade EPFF säljer ett av sina patent till Alfa Laval. Affären innebär ett kommersiellt genombrott för bolagets teknologi.

  • Lundateknik för ellastbilar

    Lundabolaget Zemission vill lösa svårigheterna med elektrifiering av tunga lastbilar. I ett samarbete med fordonskomponenttillverkaren Alfdex i Landskrona förbereds serietillverkning av en komponent som ska öka räckvidden.

  • Klirr i kassan för Katam

    Ett år efter senaste nyemissionen har Katam Technologies fått in nytt kapital. Då skulle bolaget intensifiera försäljningen i Latinamerika av sin AI-tjänst för skogsbruk. Nu är planen en utvidgning till Sydostasien.

  • Ny runda ska ta Enjay till break even

    Det Malmöbaserade värmeväxlarföretaget Enjay är ute på en ny finansieringsrunda. Enligt planerna är det sista rundan innan bolaget når break even under 2025.

  • Elväg på Öresundsbron?

    Elonroad undersöker möjligheterna att bygga elväg på Öresundsbron. Det är innebörden av ny avsiktsförklaring tillsammans med Öresundsbron och Lunds universitet.

  • Klockan tickar för skånska utsläppsmål

    Utsläppen av växthusgaser i Skåne minskar, men det är långt kvar till uppsatta mål. Klimatarbetet hos de tio största utsläpparna av växthusgaser är direkt avgörande för Skånes 2030-mål. Se här vilka det är.

  • Näringslivstorskar på djupt vatten

    Skånska Hanö torskrevsförening vänder sig till näringslivet för att etablera artificiella torskrev. Initiativet har bland annat fått napp hos vindkraftsbolagen.

  • Sandberg donerar 100 Mkr

    Sandberg Development donerar 10 miljoner kronor per år i tio år till Malmö universitet. Pengarna ska gå till universitetets vattenforskning. 

  • 20 miljoner till Lejonkulans gäst

    Lundabolaget Saveggy stänger en emission som tillför bolaget cirka 20 miljoner kronor och nya tunga investerare.

  • Servettjätten köper kaffemuggsbolag

    Duni Group köper det australiensiska kaffemuggsbolaget Huskee. Syftet är att ytterligare stärka Dunis verksamhet inom matförpackningar.