Malmöbolaget MyJoice har hittills sålt sin tv-baserade bredbandstelefon för äldre direkt till konsumenterna. Men efter ett pilotprojekt med Älvsborgs stadsdelsnämnd har kommunernas hemtjänst seglat upp som den stora kundgruppen. Bolaget räknar nu med att vara självförsörjande till nästa sommar.
MyJoice bildtelefon använder tv:n och en kraftigt förenklad fjärrkontroll för att även de med nedsatt syn eller bristande teknikkunskaper ska kunna hålla kontakt med barnbarn och vänner.
I pilotprojektet med Göteborgsstadsdelen Älvsborg har ett drygt 40-tal vårdtagare inom hemtjänsten utrustats med MyJoices telefon. Där fungerar den som ett mellanting mellan hembesök och de elektroniska trygghetslarm som finns sedan tidigare. Tanken är att förbättra kommunikationen med vårdtagarna och undvika falsklarm. Systemet har också kompletterats med en nattkamera som gör det enklareför hemtjänsten att hålla ett öga på de äldre när de sover.
MyJoices telefon lanserades för ett drygt år sedan och används i dag av omkring 350 privatpersoner i Sverige och Norge – en siffra som behöver tredubblas för att bolaget ska gå runt på abonnemangsavgifterna. Det räknar VD Johan Eckerstein med att nå till mitten av nästa år.
MyJoice sysselsätter sju personer i Malmö, Göteborg och Stockholm och har återförsäljare i Europa, USA och Japan. Bolagets har sedan starten finansierats med drygt 20 miljoner kronor från ett 40-tal olika ägare.
Erik Olausson