Det är mer än den patentsökta tekniken som lockat Intel att köpa upp Ideonbolaget Swiftfoot Graphics i Lund. Swiftfoot och dess fem anställda ska utgöra basen för hårdvarujättens första utvecklingsavdelning i Sverige: ett nytt forskningslabb inom 3D-grafik.
Intel har hittills varit förtegna om uppköpet av det lilla forskningsbolaget Swiftfoot Graphics, som Rapidus berättade om förra veckan. Men koncernens nordiska PR-chef Camilla Törnblom uppger nu att Intel i och med uppköpet av Swiftfoot startar en forsknings- och utvecklingsavdelning inom datorgrafik, placerad i Lund.
Med i köpet följer en gedigen skara akademiker. Swiftfoot Graphics grundades 2007 av professor Tomas Akenine-Möller och tre doktorander från datorgrafikgruppen på Lunds tekniska högskola.
Camilla Törnblom menar att Swiftfoots personal kommer att bli ett viktigt tillskott till Intels hård- och mjukvaruutveckling inom grafikområdet. Men om det nya forskningslabbet blir större än de fem forskarna från Swiftfoot vill hon inte uttala sig om.
— Det vet vi inte i nuläget, säger hon.
Swiftfoot Graphics teknik kan användas för att effektivisera renderingen av avancerade 3D-scener. Genom att snabbare sortera bort ytor som är dolda av andra objekt eller bortvända från kameran går det att spara såväl processorkraft som batteri.
Erik Olausson