Efter förra sommarens avtal med Dagens Nyheter går nu mjukvarubolaget Factlab i Malmö utomlands. Danmark och Norge står på tur – och denna gång heter samarbetspartnerna Berlingske Tidende och Aschehoug.
Factlab har tagit fram en tjänst som kan sammanställa offentliga databaser och göra det enkelt att söka, jämföra och bearbeta data om allt från löneläget i kommuner till alkoholkonsumtionen i Andorra. I dagarna lanseras en ny version av programmet, med ett mer grafiskt användargränssnitt. Bakom designen står bland annat webbyrån Good Old.
Från att tidigare ha varit en betaltjänst är Factlab numera gratis och bolagets intäkter kommer från sponsorer som använder Factlabs tjänster i kampanjer och liknande. Sedan starten har Factlab gått med stadig, om än blygsam, förlust. Men nu ser VD Peter Andersson att kassaflödet är positivt och vinsten kan bli upp mot 2,5 miljoner kronor under nuvarande räkneskapsår.
Lanseringen i Danmark och Norge, som görs med Berlingske respektive förläggaren Aschehoug, kan följas av ytterligare utlandssatsningar.
— Vi för samtal också i Tyskland, Brasilien och med New York Times i USA, säger Peter Andersson som tillsammans med sin bror Mikael Andersson äger två tredjedelar av Factlab.
Den sista tredjedelen ägs till största delen av en schweizisk bank sedan ett tiotal mindre ägare delvis köptes ut förra sommaren. Fyra personer är anställda i bolaget.
Joel Lyth